lördag 2 april 2022

Pensionsprognos


Nu var det snart ett år sedan jag uppdaterade denna blogg. Har inte haft någon större driv eller motivation att uppdatera den tyvärr. Dock kommer jag försöka skriva något inlägg emellanåt, när lusten faller på helt enkelt.

Gjorde en prognos gällande min pension och blev glatt överraskad. Familjens privata portfölj har alltid varit vår prioritet och tänkt att vi skall kunna livnära oss på om ca 5 år. Ser man till hur förväntad prognos ser ut för min egna pension (exkl min bättre hälft), bör man vara hyfsat hemma gällande kommande försörjning. Då vi alltid sett tjänstepensionen samt den allmänna pensionen som "grädde på moset".

Man skall ha med sig att vi lever rätt gott och reser som galningar, senaste halvåret har vi varit iväg varje månad och det kostar en hel del pengar. Nu i april gör vi ett uppehåll och drar iväg till Spanien i maj.

Det ser ut som löneväxlingen har gjort gott och jag växlar så mycket jag bara kan. Har även växlat bort stora delar av min bonus som jag erhöll på marslönen. Ponera att jag skulle köra på ända in i kaklet, så skulle jag erhålla knappt 90k i månaden. Det låter galet mycket och kommer inte att hända för att jag inte planerar att jobba tills jag blir 65 år.

Kan jag erhålla runt 40k i månaden när jag fyller 55 år, så vore jag mer än nöjd. Då kan jag fortsatt återinvestera en hel del utdelningar i den privata portföljen och med ränta-på-ränta blir den allt större.

Numera sparar vi inte särskilt mycket utöver våra stora löneväxlingar, men har i.a.f. som målsättning att kunna spara 15k-20k i månaden för att mata på med nya investeringar i våra privata portfölj.



10 kommentarer:

  1. Kul med uppdatering Grazing!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :) Kommer dock att uppdatera denna dagbok, mer sällan numera. Med vänlig hälsning, /GL

      Radera
  2. Jag vet att allt är relativt men shit va rika ni är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Nejdå vi är långt ifrån rika. Vi lever dock ett riktigt gott liv och kommer förmodligen kunna leva gott när vi väl bestämmer oss för att gå i passion.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  3. Kul att ha dig tillbaka! Låter skönt med semester i Spanien, hoppas ni har haft det trevligt.

    Finns det något sätt att nå dig på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar 😊. Vi åker till Spanien nästa vecka. Ni kan nå mig på grazinglady@gmail.com.

      Med vänlig hälsning, /GL

      Radera
  4. Hej! Det hade varit spännande med en uppdatering. Snart ett år sedan nu :)

    SvaraRadera
  5. Har saknat dina inlägg, välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  6. Hade varit spännande med en uppdatering såhär i slutet på året. Har följt bloggen länge och undrar hur det går med investeringarna mm.
    Mvh P

    SvaraRadera
  7. Hoppas vi får en kort uppdatering. Gott nytt år! 😊

    SvaraRadera