lördag 30 augusti 2014

Månadsrapport augusti



Ytterligare en fantastisk månad med tanke på förutsättningarna, där vi har varit iväg på en underbar semesterresa i Europa som dränerar en hel del kapital, men som är värt varenda krona. Vi har lyckats uppnå ett eget kapital överstigande 2 miljoner kronor, ett småtrevligt delmål som nu är passerat.

Vi sparande undan 22 000 kr till köp av aktier, 3 000 sattes av till en framtida resa samt att vi amorterade 5 000 kr på vår huslån. Naturligtvis är vi supernöjda med detta sparande med tanke på vår resa. 356 000 kr kvar tills vi blir skuldfria, det går sakta men säkert framåt då endast 15% av våra tillgångar är belånade.

Sparkvoten blir lidande av dessa resor, och det blir väldigt svårt att uppnå det årliga målet på 62%, då vi endast taktar dryga 56% i genomsnitt. Jag har ändå en förhoppning om att nå upp till ca 60% under december månad. Dock är det inte procenten man blir rik på utan det är kronorna som gäller. Det målet skall vi se till och uppnå, det gäller att gasa på ordentligt de nästföljande månaderna.











6 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Snart är ni skuldfria samtidigt som era tillgångar i aktier kommer fortsätta att växa.

    Med vänlig hälsning
    Vägen till Frihet

    SvaraRadera
  2. Tackar, tackar. Visst är det en härlig känsla när snöbollen "rullar på" och skulderna minskar. Jag ser att det går fantastiskt bra, även för er del. Thailand är inte allt för många år borta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Thailand är inte allt för många år bort i nuläget helt klart. Det är ju klart motiverande när man svart på vitt kan se att saker rör sig i rätt riktning. Lite saftiga nedgångar i mina favoritaktier skulle dock inte skada =)

      Radera
    2. Thailand låter fantastiskt trevligt, har själv varit i landet åtskilliga gånger och det finns inte mycket man inte gillar med det landet. Angående nedgång i marknaden kan jag bara hålla med till 100%. En rejäl sättning är vad man önskar :)

      Radera
  3. Jäklar! - "då vi endast taktar dryga 56% i genomsnitt" gör mig direkt avundsjuk över er karaktär och sparkvot som rimligtvis borde ha påverkats efter semesterresan.

    Jag blir däremot något konfunderad över den höga amorteringstakten. Skulle det inte vara mer lönande att i nuläget öka andelen högavkastande aktieplaceringar än att amortera på ett förmodat förmånligt aktielån?

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har genomgått en rensning av diverse utgifter, vilket gjort att vi har väldigt låga utgifter sett till återkommande räkningar varje månad. Ovan underlättar naturligtvis om man önskar en hög sparkvot.

      När det gäller amorteringar så håller jag med dig om att det säkerligen går att få en betydligt bättre avkastning. Men en stark balansräkning är ej så tokigt att ha när det blåser kraftig motvind där ute (vilket det inte gör för tillfället). En god nattsömn är vad jag eftersträvar, och jag tror mig ha tålamodet för att långsiktigt nå mina mål.

      Skulle familjen drabbas av ex arbetslöshet, vet vi om att vi skulle klara oss alldeles utmärkt, vilket i sig är en god försäkring.

      Mvh

      Radera