onsdag 24 september 2014

Utdelningshöjning McDonald's



I Fredags meddelade McDonald's att de höjer utdelningen med ca 5% till 0,85 USD per kvartal, d.v.s. 3,40 USD per år från dagens 3.24 USD. Jag är nöjd med årets höjning och räknar med att de kan höja med ett genomsnitt på ca 8% över lång tid framöver. Den tiden då MCD hade höjningar på ca 20% per år över en 10-årsperiod är nog tyvärr slut, min investering bygger på knapp 10% per år.

McDonald's har haft det tufft en tid, men min uppfattning är att de kommer reda ut problemen och passar på att handla när stora drakar jag tror på, får tillfälliga problem. Då har man chansen att plocka upp dem till rimliga priser. De kommer fortsätta med att sälja en massa hamburgare även i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Är ju fint för oss med dollar utdelning nu när kronan blivit så svag :-) Många pratade för ett tag sen med valuta risk att köpa amerikanska aktier då dollarn blev svagare. Idag är jag glad att jag redan köpt de amerikanska aktierna jag vill ha för tillfället. Blir att investera mer i svenska aktier nu framöver då kronan sjunkit så mycket i värde.

    SvaraRadera
  2. Jag får gratulera dig till en bra tajming. Själv vill jag ha in fler utländska innehav, vilket gör att jag inte gläds lika mycket med uppgången i dollar. Jag önskar att dollarn kunde vara billig under väldigt många år framöver, både för köp av aktier samt resor över till andra sidan atlanten :)

    SvaraRadera