tisdag 7 april 2015

Utdelningar i barnportföljen



Vilken månad för barnportföljen, där ligger man verkligen i lä. Utdelningarna under mars månad hamnade till slut på 2 150 kr, bolag som bidrog var Exxon Mobil, McDonald's, BP, Northwest Healthcare samt BHP Billiton.

Jag har funderingar på att föra över utdelningarna till Avanza, då Nordnet tyvärr har lite för högt courtage på svenska bolag när det gäller återinvestering av utdelningarna (äter upp för stort kapital av totala investeringen). Alternativet hade varit och återinvestera i superfonderna, men tycker att index står lite väl högt för tillfället, jag föredrar dock "stockpicking" där jag erhåller utdelningar på bolagen jag investerar i som i sin tur kan återinvesteras.

Ovan är väldigt omständigt och egentligen inget jag vill göra, men tyvärr nödvändigt då det skiljer såpass mycket mellan de olika bankerna. Detta då det handlar om så små belopp som skall återinvesteras. Hade det varit lite större summor hade det inte varit några problem.


9 kommentarer:

  1. Återinvestera små belopp i amerikanska aktier låter väldigt dyrt, även med Avanza... Samla ihop i en korträntefond så länge, tills summan blir lite mer försvarbar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan, nej återinvesterande av utländska innehav är totalt uteslutet med de utdelningarna vi får in. Naturligtvis är det svenska innehav vi skall återinvestera utdelningarna i. Svenska innehav kostar 39kr på Nordnet, medan ex. Amerikanska kostar ca 130-150 kr inkl växlingsavgift och det skulle vara förödande för utvecklingen att investera i sådana bolag.

      Med vänlig hälsning,

      Radera
  2. Ja, man skulle önska att Nordnet sänkte minimicourtaget för ISK/KF. Just nu är skillnaden mot Avanza lite för stor och som du säger är kostnaden för återinvestering för hög på mindre belopp.

    SvaraRadera
  3. Hej Stefan, Hoppas kan man alltid, men jag har kontaktat Nordnet i frågan och fick svar fem dagar senare...Svaret var att man utreder frågan samt att de ej nämnde något tidshorisont när de hade ett konkret svar.

    Jag får se hur jag agerar. Förmodligen lutar det åt en flytt av utdelningarna.

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
  4. Trevligt (?) att det inte bara är jag som velar mellan de två bankerna. Avanza vinner ju helt klart courtagematchen för svenska och nordiska aktier, medan Nordnet å andra sidan har betydligt fördelaktigare belåningsmöjligheter, särskilt vad gäller icke-svenska aktier.

    SvaraRadera
  5. Jag är egentligen bara intresserad av att återinvestera utdelningarna i svenska bolag, då summorna ej är så stora i barnportföljen, då uppstår ett problem iom att Nordnet har så högt courtage. Helt riktigt, det du skriver ovan. Jag kan även tillägga att Nordnet är betydligt snabbare med att betala ut utdelningar i utländska innehav än vad Avanza är.

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant det du säger om utbetalning av utdelningar i utländska innehav. De Apple-aktier jag har hos Avanza tycker jag mig få utdelningen bara någon dag efter pay date, men min första utdelning från Kimberly-Clark fick jag först en dryg vecka efter. Förvisso låg påskhelgen emellan, men det borde ha funnits tid att betala ut utdelningen innan.

      Har förresten just skrivit ett blogginlägg om courtagekostnader för handel med Svenska aktier: http://pensionarsmiljonaren.blogspot.se/2015/04/courtageduellen.html

      Radera
  6. jag har frågat Avanza varför det ibland kan skilja så mycket i tid, även inom en och samma aktie (månadsutdelare) jämfört vad som står som paydate. Svaret jag fått är att de hänvisar till "sin broker" som är någon slags mellanhand i UK som jag förstod det. En gnidig gissning är att någon kan tjäna pengar på växlingskursförändringar.

    SvaraRadera
  7. Ja, det låter lite märkligt. Någon tjuvhåller på pengarna helt klart. Nordnet verkar inte ha detta problem när det gäller utländska innehav.

    Mvh

    SvaraRadera