fredag 29 juli 2016

Månadsrapport juli



Den svenska börsen har nu stängt böckerna för juli månad och öppnar åter upp den första augusti. Vilket gör att det är dags att rapportera in siffrorna för juli. Då vi tillbringat större delen av månaden på semester, borde det inte ha hänt särskilt mycket under månaden. Men vi har gjort en antal affärer både på köpsidan men framför allt på säljsidan.

Philip Morris: Vi har avyttrat samtliga aktier på 103 USD, vilket ger ett PE på 24. Ser ingen uppsida på dessa nivåer samt en dollar som inte är allt för billig. Vi har gjort ca 75 % på detta bolag. Jag köper gärna tillbaka PM, men då får det bli betydligt billigare. Aktien står idag i 99 USD och dollarn har gått ner några ören.

Statoil: Vi sålde samtliga aktier i Statoil på dryga 148 NOK. Vi köpte när oljan var på väg ner och prickade absolut inte botten, men gjorde i.a.f. ca 25 % på den relativt korta tid vi ägde aktien. Jag finner ingen större uppsida i Statoil från 150 NOK, utan trodde det skulle ta längre tid att nå denna kurs. Idag stå Statoil i ca 133 NOK, jag kan tänka mig att köpa tillbaka runt 120 NOK.

Telia: Efter mycket funderande tog jag ett beslut och avyttra samtliga aktier till en kurs på 40 SEK. Gick någon procent plus, men inget att skryta om. Jag har brottats med mig själv om det var ett rätt beslut, men har gått mycket efter magkänsla när det gäller Telia. Mellan 5 till 6 % direktavkastning är inte tillräckligt i direktavkastning (2017) för att äga detta bolag. Idag kan jag köpa bank för en bättre direktavkastning med en betydligt bättre uppsida än vad Telia ger. Känner helt enkelt att jag har gjort ett felbeslut att köpa Telia (till dryga 39 kr) över huvud taget.

Handelsbanken: Efter att ha köpt på mig en del i Juni, gick SHB nu ner till låga 90 kr-nivåer under någon dag. Då kunde jag inte hålla mig och jag ökade på mitt innehav med 700 aktier. Tyvärr hade jag inte några likvider att tala om, för att öka på innehavet ytterligare.

Problemet med med likvider vid sidlinjen har jag inte längre, utan jag har en stor del (24 %) som jag har tillgängligt om bra lägen skulle uppenbara sig. 350 000 kronor som önskar sättas i arbete, problemet är att jag inte hittar något att köpa. Ett par bolag är nära att mina nivåer för köp. Det är Disney samt Yara som närmar sig ett köp.

Månadens sparande slutade på 42 000 kronor in på depån, vi erhöll även 1 958 kr netto i utdelningar. Detta gör ett månatligt sparande om 43 958 kr. Vi hade även förmånen att öka på det egna kapitalet med närmare 93 000 kronor, det är helt galet när man ser ökningen från årsskiftet. Vi är ödmjukt tacksamma och är naturligtvis medvetna om att det kan vara det omvända nästföljande månad.

De nivåer vi uppvisar varje månad numera i sparande kommer inte att vara en realitet under nästa år, utan vi har en enorm medvind i ekonomin för tillfället, med 100 % utfall i bonusar mm. Samtidigt tar vi vara på "turen" och försöker ackumulera så mycket kapital det bara går, för vi vet att det kan vända imorgon...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar