onsdag 6 februari 2019

Inköp Handelsbanken A



I måndags sålde jag mina Betsson, det visade sig att jag hade lite småflyt i tajmingen som gick ner 6,5 % idag. Det var rädsla gällande spellicenser i Nederländerna, där myndigheterna upprepar att de som tidigare har blivit bötfällda i landet riskerar att inte få någon spellicens.

Jag satt på en rejäl kassa och tanken var att jag skulle vänta in ett bra tillfälle i ett bolag på min bevakningslista. Det varade inte speciellt länge, utan jag satte sprätt på en hel del av den kassan idag. I morse så var Handelsbanken ner 5,5 % vid ett kort tillfälle, då passade jag på och ta in en rejäl stek.

1 400 st SHB A inhandlades till ett pris om 94,06 kronor. Senast jag ökade på mitt innehav stod kursen i 93,50 kronor per aktie. Det är nivåer jag anser vara ett attraktivt pris på en såpass stabil bank som Handelsbanken. Nu är gränsen nådd storleksmässigt i min portfölj, det blir inga fler SHB.

De lämnade utdelningen oförändrad (rensat för extrautdelningen förra året), själv trodde jag att de skulle höja en femtioöring till 6 kronor. Jag litar på bankens omdöme till 100 %. Utdelningsandelen ligger i skrivande stund på ca 60 %, betydligt lägre än de andra storbankerna i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar