torsdag 27 februari 2020

Månadsrapport februari



Jag skriver detta inlägg från ett fantastiskt soligt och varmt Spanien. 25 grader och inte ett moln i sikte. Livet leker helt enkelt. Börsen har inte varit särskilt positiv de senaste dagarna. Det bekymrar inte mig någon nämnvärd, utan snarare är jag glad att börsen kommer ner från aningen ohälsosamma nivåer. Det blir lite enklare att hitta någorlunda köpvärda aktier.

Själv har jag varit väldigt passiv på börsen den senaste tiden och har en hel del likvider som motsvarar 35 % av mitt totala aktieinnehav. Frågan är när man skall börja investera efter att det skakat rejält den senaste veckan. Har identifierat ett par köpvärda bolag men behåller kylan och avvaktar. Tidigare har det kliat i köpfingret, men man har gått in lite för tidigt.

Tror att jag avvaktar en stund till och ser hur det utvecklas kring Coronaviruset. En del bolag börjar vinstvarna och jag ser ingen vinning till och vara contrarian tills det finns en ljusning kring ovan. Jag kan ha tokfel men följer alltid min magkänsla numera. Kommer tillbaka när jag ser att det har vänt upp samt att osäkerheten har lagt sig.

Månadssparandes var ingen kioskvältare denna månad då jag investerat i bl.a. en laddbox till den nya bilen som ej levererats i skrivande stund. Men kostnaderna för bränsle borde komma ner rejält. Lite andra stora utgifter relaterade till barnens sportaktiviteter gjorde att månadssparandes hamnade på blygsamma 15 000 kr. Som vanligt numera löneväxlades det 14 100 kronor brutto. Nästa månad borde jag vara tillbaka med ett aktiesparande på 35k. Hoppas de får sättas i arbete inom kort.

Annars så har mitt egna kapital återigen vuxit denna månaden, vilket är kul. Samtidigt finns en liten trigger om marknaden skulle rasa fullständigt, då jag amorterade ner vårt bolån med 1,2 miljoner den 26 November. Men den storsläggan kommer inte att användas om det inte råder panik på marknaden. 

Nej, nu är det dags att gå upp på takterrassen för något gott att dricka.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag heter Emilia och jobbar på PropTech-bolaget Norban, ett utmanare till den traditionella mäklarbranschen. Vi håller på att skriva en artikel där vi samlar åsikter från Sveriges ledande ekonomibloggare. Artikeln gäller bostadsrelaterade ekonomifrågor och finns bifogade nedan.

    Det skulle betyda jättemycket om du vill bidra med din kunskap och erfarenhet inom ekonomi även till våra kunder och läsare. Jag hittade inga kontaktuppgifter till dig, är du intresserad av att delta får du gärna skicka ett mail till emilia.bjuren@norban.se så skickar jag över frågorna. Det är bara fem stycken alternativfrågor, så det går snabbt att svara :)

    Tack på förhand och hoppas på ditt deltagande!
    Emilia Bjurén

    SvaraRadera