torsdag 25 juni 2020

Dags att ta fram Champagnen...



Vi tar fram champagnen för att fira en makalöst fin löneförhöjning på 5 000 kronor per månad som kommer in som en löneväxling på ovan belopp samt ytterligare 6 % som en förstärkning (skillnaden mellan löneskatt och arbetsgivaravgifter). Knappt man tror det är sant och löneutvecklingen de senaste åren har varit minst sagt bra. 

Det var min bättre hälft som lyckades med bedriften. Till hösten kommer det sannolikt en "vanlig" höjning på ett par-tre procent utöver denna höjning vilket alltid är trevligt.

Nu kommer vi sammanlagt att löneväxla knappt 20 000 kronor per månad. Det blir snabbt pengar som kan tas ut när vi fyller 55 år för att undvika att betala statlig skatt när vi blir pensionärer. Lyckas vi hålla fast vid våra anställningar några år till så lär pensionen bli helt ok faktiskt.

Kan själv tycka att det är väldigt orättvist för de som tjänar under 45k per månad som inte har denna möjlighet att förstärka pensionen och skatteplanera. Det blir en enorm skillnad i framtida pensioner på de som exempelvis tjänar över 50k i månaden.

10 kommentarer:

  1. Stort grattis. Dock brukar höjningar av den digniteten vara förknippat med oerhört mycket mer ansvar och arbete, inte gärna bortförhandlad ÖT-ersättning.

    Har endast lyckats med en rejäl höjning utan mer ansvar en gång i livet, när jag gick från 32" till 39" då jag hotade med att säga upp mig.

    Det är svårt att kräva nån vanlig höjning med inflation som argument då denna är fortsatt väldigt låg. Lyckades få till 800 spänn detta året, vilket knappt var värt besväret (ligger nu på 45500 kr)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Mer ansvar är det garanterat, dock skulle jag inte vilja säga att det blir mer än 40 timmar arbete per vecka. Övertid finns inte på kartan.

      Bra jobbat med den stora löneökningen från 32k till 39k. Ja, 800 kronor på en lön på 45k, är ingen höjdare tyvärr. Hoppas det går bättre nästa gång.

      Trevlig helg!

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. Grattis till fin löneförhöjning för partern! Jag har själv brottats med frågan hur mycket jag ska löneförhandla och låg ett tag på 20 000 kronor per månad men jag har nu landat i en mer blygsam summa på 8 000 kronor per månad. Jag tror dock att även en så liten summa kan göra skillnad för pensionen efter några år.

    Det är synnerligen orättvist att inkomsttagare som inte ännu når upp till brytpunkten för statlig skatt i praktiken inte har någon möjlighet att pensionsspara. Ett möjligt första steg skulle vara att återinföra avdragsmöjligheten för IPS-sparande som fanns förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ödmjukast Slumpvandraren. Det var inga dåliga summer ni löneväxlar. Stort grattis. 8k blir en hel del på sikt.

      Kan inte förstå hur de lyckades ta bort IPS-sparandet, helt vansinnigt enligt min uppfattning.

      Mvh
      /GL

      Radera
  3. Jag får be om att få gratulera!
    Så roligt. Detta är verkligen inte förta gången som en magisk löneförhöjning sker och jag inte bara kan, utan även vill, applådera er båda!

    Er resa mot att äga er tid fortsätter gå likt ni och även jag/vi (läsarna) hopas tillika önskar!

    Må väll och allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack. Verkligen, en helt underbar känsla. Vi har haft tur nu de senaste åren, men nu tror jag att det tar stopp med de stora höjningarna tyvärr.

      Det rullar på bra nu, men som alltid ödmjuk inför att det kan förändras. Lika bra att smida medans järnet är varmt.

      Ha en trevlig helg!

      Mvh
      /GL

      Radera
  4. Hej, hittade inga kontaktuppgifter, undrar ödmjukast om ni är intresserade av att länka till vår bolåneblogg. Jag är VD för Comboloan som funnits på nätet sedan år 2000. Vi har nyligen brutit ut vår blogg från Comboloan, därav frågan. Se www.bolåneblogg.se Ni kommer i så fall ligga under bloggrannar. Mvh Fredrik

    SvaraRadera
  5. Hej Fredrik,

    Har tyvärr inte hunnit kika in på er blogg. Skall kika in på sidan vid tillfälle.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
  6. Tackar 😊

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera