onsdag 16 september 2020

Ränteförhandling och lite fastighetsbolag...



Efter att varit aningen lat när det kommer till förhandling kring min boenderänta, tog jag tag i detta under föregående vecka. Min nuvarande bank har smyghöjt räntan under ett tag. Jag mailade banken med att jag inte var nöjd med detta och vips så sänkte de den till den ursprungliga räntan 1,19 % som jag först hade förhandlat fram när jag bytte bank. 30 punkter bättre än för en vecka sedan. Det blir inga astronomiska summor varje månad, dock några hundralappar som jag hellre investerar i aktier.

Jag gjorde nyligen en investering i två nya fastighetsbolag, då jag endast hade Castellum sedan tidigare. Är faktiskt ganska nöjd att jag tog en större position under en kort tid i Fabege samt Hufvudstaden och ligger nu helt fullinvesterad inom denna bransch. När man är nöjd med storleken får kursen gärna dra iväg, den har inte gått som en raket, men tuggat på lite grann varje dag och jag hoppas att den kan dra iväg mot en mer rättvis värdering på sikt. Dock så blir det fort pengar och det känns som jag har haft en bra tajming under hela året på de investeringar jag gjort. Det är naturligtvis mestadels tur, men likväl kul när investeringen får en bra start. 





14 kommentarer:

  1. Vilken bank erbjöd så vra ränta? Rörligt eller låst? Letar bra ränta men har svårt att hitta någon i närheten av 1,19%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andyman,

      Jag använder mig alltid av rörlig ränta och kommer aldrig att använda mig av bunden ränta någonsin. Det är Nordea som är min bank idag.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  2. Beroende på lånegrad, energiklass och bindningstid kan du få ner till 1.14 på SBAB. På Nordnet kan du få ner till 0.79% om du har tillräckligt med sparkapital. Flera storbanker erbjuder bra lån nu ifall du har stabil ekonomi och en acceptabel belåningsgrad. Vi fick 5 år på 1.24% med 60% belåning i Sthlm (SBAB).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, På Nordnet kan man få en bra ränta, dock så är det omöjligt för min del att handla aktier, då de har en courtagepolicy som är helt kass tyvärr. Har varit kund under många år, men har bytt till en mer courtagevänlig bank. När det kommer till bunden ränta är jag inte intresserad, utan kär rörlig ränta på allt.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  3. Kul att följa er resa! En fråga: Kan du uppdatera ert portföljdokument så man kan se hur det har utvecklats/förändrats? Svårt att som läsare får överblick genom enskilda inlägg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Kul att det uppskattas 😊. Skall kika på det vid tillfälle.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  4. Grymt! Vilken belåningsgrad har ni? Vi fick ner till 1.29% med ca 80-85% belåning. Landshypotek ligger nu på 1.15% om man har 60% belåning. Kanske inget för dig som precis fått en så pass bra ränta men tips till andra som försöker förhandla.

    Smartsnål - smartare val i vardagsekonomin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, skulle tippa på att den ligger på runt 60 %. Tack för din kommentar 😊.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  5. Kortsiktigt kan man ha flyt med tajming. Tajming långsiktigt är av större vikt. Gäller tex Handelsbanken där alla s k dipköpare tajmat det fel sedan 2017.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å fasen, säger du det. Har man ägt SHB sedan 2017 så har det inte varit någon bra affär, det gäller även en massa andra bolag.

      Radera
  6. Svar
    1. Räntan är klart acceptabel 😊.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  7. Har varit en tydlig press neråt på boräntorna nu efter höjningar runt årsskiftet. Inte konstigt att bopriserna stiger!

    SvaraRadera
  8. Hej Kalle, Jag har inte märkt att det har varit en press nedåt på räntan, inte den sk. listräntan som bankerna använder sig till oss som har bolån. Den har snarare gått upp, det var anledningen till att jag tog tag i det med min bank 😊.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera