måndag 14 november 2016

Inköp Castellum



Jag har länge letat efter ett någorlunda köpläge i Castellum, de få/enstaka tillfällen har jag vart "kort om cash" eller så har den varit alldeles för dyr. Idag tog jag en större position på 397 st aktier, tidigare innehav var endast på 3 st aktier som var en bevakningsposition. Priset då? Ja, vi fick betala 114 kr per aktie, inte något fynd direkt, men som alltid med fantastiska bolag så handlar det om att komma in till ett ok pris.

Nu får vi hålla tummarna på att aktien fortsätter sin resa söderut, gör den det så är inte jag sen och utnyttja det eventuella tillfället. Då jag vill ha 3 000 st aktier i Castellum, har jag en bit kvar tills vi uppnår full position. Men det är så det är när man inte har en skottkärra full med pengar, det tar tid att bli mångmiljonär, den saken är säker...

17 kommentarer:

  1. Haha, att göra en "påfyllning" av Castellum från 3 aktier till 400 stycken är närmast att likna med skottkärreköp. Jag har också fyllt på Castellum idag, men om vi ska hålla oss till referenser så var det ett spadköp. Eller skedköp snarare.

    Jag hoppas på en trevlig resa i företaget, GL!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Ja, det är sant att ökningen är väldigt stor procentuellt. Dock har jag tagit bevakningspositioner i några bolag som jag vill ha i min portfölj. Påfyllning sker när de blir köpvärda enligt min högst amatörmässiga bedömning :)

      Trevlig helg!

      Radera
  2. Köpte också Castellum idag, mina första aktier där... Hoppas det var ett bra val, verkar finnas många bra fastighetsbolag med gemensam nämnare att det är en liten dipp i branschen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, branschen i stort har gått bra under en lång tid. Castellum rycker jag är ett bra val med en konservativ belåning.

      Trevlig helg!

      Radera
  3. Gött för dig och övriga kommentatorer. Jag har tidigast köp vid 110:- Hoppas vi kommer dit imorgon. Men med min vanliga tur så går den säkert upp 10% imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så gick Castellum ej ner till de nivåerna, men vi håller tummarna att de gör det i närtid så att man kan fylla på ytterligare :)

      Radera
  4. Hej Grazing lady,
    Eftersom dagens köp inte var något fynd undrar jag vad som är billigt pris enligt dig och hur kommer du fram till de siffrorna?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, under hundralappen skulle jag tycka vara ett riktigt bra pris. När det gäller hur jag värderar bolag så hinner jag tyvärr inte skriva en uppsats om det nu. Dock skulle jag kunna skriva ett separat inlägg om detta, om det mot förmodan skulle finnas intresse. Å andra sidan finns det en massa bloggar som har skrivit om värdering av bolag.

      Mvh /GL

      Radera
  5. Haha snyggt läge att öka innehavet stort! Hade gärna gjort det själv men hamstrar för att kunna teckna rejält i Serneke så blev bara 5 aktier för min del idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt. Serneke är ett fint bolag som har haft en fantastiskt tillväxt. Lycka till med innehavet.

      Trevlig helg!

      Radera
  6. Jag hade missat att priset sjunkit igen. Nu är det mer i linje med vad fastigheterna är värda. Jag tror jag kan öka lite på den här nivån (vilket säkert är fel men jag är inte bra på att spå i teblad).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med om att bolaget är rimligt värderat. Förhoppningsvis kommer en tryckare nedåt, då jag vill ha betydligt fler aktier i detta fantastiska bolag.

      Trevlig helg!

      Radera
  7. Härligt att höra! Köper också in mig i Castellum då det är ett av mina kärninnehav. Köper dock enbart lite aktier då och då. Kommer säkert inte spela någon som helst roll i det långa loppet, mer än att jag betalat mer courtage :)

    SvaraRadera
  8. Grattis till Castellumköpet - blir säkert en långt och trevligt innehav i väskan.

    Blir spännande att se hur länge räntehöjningen dröjer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det är även min tro att Castellum kommer att bli en bra investering på sikt. Ja, det blir spännande gällande räntan, men höjningen borde nog komma snart.

      Trevlig helg!

      Radera
  9. Jag har också en förhoppning om att det skall bli ett kärninnehav på sikt. Håller med om att någon krona inte spelar någon stor roll på väldigt lång sikt. Det viktiga är att man håller sig till kvalitet :)

    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Ovan kommentar skall vara till Kronantillmiljonen.

    SvaraRadera