fredag 24 februari 2017

Inköp HM och Kopparbergs



Jag tog ett beslut idag att sätta ett tak på 2 500 st aktier i Hennes & Mauritz istället för 3 000 st som var tanken från början. Detta för att storleken på innehavet redan idag är väldigt stor i förhållande till övriga innehav. Om bolaget får gotta till sig under en 5-10 års period, bör värdet överstiga 1 miljon och det är tillräckligt för ett enskilt innehav.

Jag slog till på de sista 50 aktierna idag, vilket innebär att vi är fullinvesterade i Hennes & Mauritz och det finns inget utrymme för fler aktier. När vi ändå är inne på en full position, så kommer vi till nedan företag...


Även här tog vi in en sista "stek" i dryckesföretaget Kopparbergs. Det blev 85 st aktier till ett pris om 217 kr per aktie. Vi har 500 st aktier och det är en lagom nivå på detta bolag sett till portföljstorlek. Nu kan vi fokusera på andra bolag, men det lutar åt att vi tar en ordentlig paus i inhandlandet av aktier, då det är svårt att hitta köpvärda bolag.

13 kommentarer:

  1. Hej Grazing!
    Om H&M skulle fortsätta ner ännu mer, skulle du då kunna motstå fler köp tror du? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM,

      Jag tror faktiskt det, är nöjd med nivåerna jag kommit in på. Utdelningen ger mig 25 000 per år. Det är galet mycket för ett enskillt innehav. Jag vänder blad och fortsätter jakten på andra innehav. Trevlig helg!

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. Jag brottas med precis samma dilemma kring H&M men i mindre skala än dig. Har nästan 12% av portföljen i aktien. Har satt ett mål om att öka från 124 aktier till 200 aktier under året men skulle aktien plötsligt återhämta sig kan min portföljandel bli ganska stor. Mitt kortsiktiga mål var att köpa tills jag hade en YOC på minst 4 procent och det har jag nu. Funderar därför på att inte öka mer på ett tag men om aktien vänder nedåt 230 kronor igen kommer det vara svårt att inte frestas...

    Äger dessutom 400 aktier i H&M på ett VP-konto så vill inte vara hur tungt investerad som helst i aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen angenäma bekymmer vi har :) Du får helt enkelt känna dig fram, vad som är bäst för Er del.

      Mvh
      /GL

      Radera
  3. imponerande innehav, samt storleken..
    Instämmer om att Kopparbergs är ett fint bolag som kommer vissa fina resultat och ge oss härliga utdelningar, delar ut en liten del, så kan höja den i många år, och från 4,40 till 5,90 är ju underbart..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt av er. Kopparbergs blir säkerligen ett trevligt innehav att äga framöver.

      Mvh
      /GL

      Radera
  4. Hej Grazing Lady och tack för en intressant blogg!
    Har själv inte sparat i aktier så länge och är lite nyfiken hur du tänker när du bestämmer storleken på dom olika innehaven.
    Mvh Bengan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bengan, det var snällt sagt. Det är egentligen inte konstigare än komma fram till ett belopp man vill att portföljen skall ha storleksmässigt när man väl är färdiginvesterad. När jag har gjort detta, är det dags att bestämma storlek på varje enskillt innehav procentuellt. Sedan är det bara att ta det beloppet genom aktiepris och då har man fått fram antal aktier, grovt räknat.

      Mvh
      /GL

      Radera
  5. Kan inte hitta utdelningen på Kopparberg? Vet du?
    /Emelie

    SvaraRadera
  6. De har vad jag kan minnas delat ut vid månadsskiftet maj/juni.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK vet du hur mkt, kan verkligen inte hitta direktavkastningen :(

      Radera