tisdag 3 december 2019

Där satt fyran...



Då var man för första gången över 4 miljoner i pensionsportföljen. Fliken tjänstepension ökar allt snabbare nu när man har börjat löneväxla och bör gå förbi den allmänna pensionen om två år, kanske t.o.m. ett drygt år. Har man förmånen att få bli hyfsat gammal samt att inga klåfingriga politiker lägger vantarna på pengarna, borde det bli en slant till slut.

Själv planerar jag att jobba ca 7 år till och min bättre hälft kommer jobba på ytterligare något år extra (lite yngre än mig). Tjänstepensionen kommer att tas ut när jag fyller 55 år, viker betyder att jag kommer kunna lyfta den pensionen i 10 år, vilket bör bli en god månadslön. Vidare gör ovan lösning att jag inte behöver tulla särskilt mycket på utdelningarna utan kan återinvestera dessa under ett antal år i lugn och ro.


14 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    Gäller att titta på alla fronter då kanske man minskar risken vad våra politiker gör.
    Börjar själv komma upp i åren och har börjat titta ordentligt på pensionsportföljen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan,

      Tackar. Instämmer att det är viktigt ovh vara diversifierad, då det minskar risken. Min löneväxling kommer att göra gott i tjänstepensionsportföljen.

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. När har ni börjat med privatsparande / aktiesparande?

    SvaraRadera
  3. Startade på riktigt när jag skapade denna blogg.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
  4. Grattis och bra jobbat!

    Du får gärna lägga till min blogg på listan: https://allaminakronor.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Skall kika in på er blogg inom kort.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  5. Du känner väl till att inkomstskatten är högre för pensionsinkomster när du tar ut dem innan din förväntade pensionsålder (ca 65+), alltså högre än när man arbetar (inkomst av tjänst) OCH även innan du "fyllt pensionär" dvs åldersbetingad skattesats.

    Gå in på Skatteverkets hemsida och välj Räkna Ut Din Skatt för att se hur det blir i praktiken för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Tack för tipset, skall kika in på Skatteverkets hemsida.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  6. Snyggt jobbat! (Jag väljer att inte skriva grattis då det känns lite mer som något man säger till den som vunnit på lotto. ;))

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  7. Hehe, tackar :)

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera