måndag 24 augusti 2020

Månadsrapport augusti



Semestern är tyvärr över för denna gång och nu är det tillbaks till gruvan som gäller. Helt otroligt vad tiden går fort. Annars har vi haft en underbar ledighet som har gått i idrottens tecken med en hel del idrottsaktiviteter samt massor av sol och bad i en temperatur som sällan gick under 30 grader. Nu får man ge sig till tåls en hel månad innan det vankas en hel semestervecka i vårt paradis i Spanien Som går av stapeln i början oktober.

Börsen går på steroider som vanlig nuförtiden, helt obegripligt om du frågar mig. Men jag klagar inte portföljen blir större och större för varje dag. Det blev en del köp under semestern, dock skall jag försöka hålla igen på köpen ett tag, då kassan börjar bli väl liten. Bästa sättet att bygga upp kassan är att ha ett bra månadssparande och även denna månaden såg det bra ut enligt nedan.

Aktiesparande: 35 000 kronor netto
Löneväxling: 13 622 kronor netto (19 461 kronor brutto)

Makalösa 48 000 kronor netto en enskild månad, jag saknar ord helt enkelt och är oerhörd glad, nöjd och framförallt ödmjuk inför situationen som snabbt kan förändras i tider som dessa. Det är absolut inget jag tar för givet.

Till ovan har vi fått en del avsättningar till övrig tjänstepension som inte går av för hackor.

ITP2: 19 112 kronor brutto
ITPK: 5 320 kronor brutto

Avsättningarna till ITPK förstår jag fortfarande inte hur de kan vara så höga, men vågar inte ringa Collectum och fråga...De är orimligt höga.

8 kommentarer:

  1. Grattis till så fina inkomster. Ni har väl kollat upp detta med efterlevandeskydd och om ni behöver detta på era tjänstepensioner. Där kan det ju finnas pengar att spara.

    Ja vissa bolag har gått upp rejält, men som vanligt finns det sektorer som halkar efter, t.ex. energi, viss fastighet och finans. De har inte riktigt tagit fart om du frågar mig, men då finns det å andra sidan fyndmöjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Jo, vi har ett efterlevandeskydd på vår löneväxling för det kommer att bli en fin summa till slut.

      Det finns helt klart sektorer där det gått lite sämre och har passat på att ta in en del sådana innehav som jag tror kan utvecklas bra på sikt.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
    2. Har ni kollat upp hur mycket mer i tjänstepension ni hade kunnat få om den av er som har minst pension inte har något efterlevandeskydd? Nu verkar ju ni båda ha väldigt bra inkomster och pensioner, men för oss där jag har jobbat ca 15 år längre än frun, där är det inte någon jättestor vinst för henne att ha just efterlevandeskydd. Men som med alla andra försäkringar är det ju en kalkylerad risk.

      Radera
  2. Tackar, det blev en riktigt bra månad även denna gång. Vilket är riktigt trevligt. Jag skall kika in på din blogg och lägga till den.

    Vill även ödmjukast be om ursäkt till en läsare som skrev en riktigt bra kommentar. Dock lyckades jag radera den på telefonen, när jag kom åt knappen radera. Riktigt tråkigt.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, nu skall även du vara tillagd :)

      Mvh
      /GL

      Radera
  3. Imponerade! Jag har också börjat bygga kassa nu och är restriktiv med aktieköpen. Men vi får väl se vad som händer med börsen...

    Smartsnål

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :) Ja, det är inte helt lätt att tajma börsen, det är inte heller något jag försöker mig på. Men magkänslan säger mig att man kan avvakta ett tag och bygga upp lite kassa, för det kommer som alltid att uppstå köplägen.

      Mvh
      /GL

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera