onsdag 10 augusti 2016

Inköp Novo Nordisk samt Hennes & Mauritz



I måndags gjorde jag ett inköp i ett nytt bolag som jag har suktat efter under en lång tid. Det har aldrig varit billigt, men i fredags rapporterade bolaget och marknaden handlade ner Novo Nordisk med 10 % under kraftig ökad omsättning. I måndags gick aktien ner ytterligare 3 %, då passade jag på att handla in 100 st aktier till ett pris av 319,70 DKK.

Förhoppningsvis blir det en ytterligare "tryckare" ner då det naturligtvis skall bli sänkta riktkurser från diverse förståsigpåare. Som alltid skall det passas på att handla när fantastiska bolag får kortsiktiga problem. Äntligen ett läge för en första position i ett av nordens bästa bolag (?).


Jag gjorde även ett litet inköp i Hennes & Mauritz förra veckan när den gick ner till 249,30 kronor. Det blev 60 stycken aktier. Varför handlade jag in dessa aktier, då jag skulle avvakta kurser runt 230 kr vid nästa köp? Det var helt enkelt enbart för att jag lite barnsligt ville komma över 20 000 kr i utdelning från ett enskilt innehav. Det har jag nu uppnått i.o.m. detta inköp vid oförändrad utdelning nästa år.

6 kommentarer:

  1. H&M skall ner mot 200 kr tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget problem. Sen köper vi mer.

      Radera
  2. Vid ett fullskaligt börsras, ja då finns den möjligheten. Samtidigt kan du nog köpa Investor för 180 kr. Annars tror jag det är väldigt osannolikt, om det sker kommer jag köpa fler. Varför tror du att HM skall ner till de nivåerna?

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
  3. Också lite sugen på NovoNordisk. Ägde den genom nordnet superfonden Danmark. Fonden rusade så tog en fin vinst. Ska köpa för en liten slant i slutet av månaden. Tycker också HM känns lite tråkig just nu. Var på HM igår dåligt med folk och mycket rea. Hittade inget som var i smaken trots all rea. Den starka dollarn pressar marginalerna. Men jag sålde hela mitt HM innehav för 294 kr. Köpte en lägenhet kontant så köper tillbaka aktierna billigare nu. Mvh

    SvaraRadera
  4. Jag tycker tvärtom att HM känns väldigt intressanta, men att äga fina bolag skall inte vara för spännande. Valutor går upp och ner, så småningom får de medvind i valutorna. De har även investerat tungt inom verksamheten, de kommer att minska betydligt om några år...Grattis till lägenheten, om det var vinsten från HM-aktierna så har du säkerligen haft dem några år.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  5. Jo jag gillar Hm som aktie tyckte dock att Hm affären jag var in i var tråkig. Det var en mindre som ligger i Sala. Har tyckt att kläderna vart attraktivare tidigare kändes mer som second hand där. Men det var ju en hel del rea också. Har vart bättre när jag besökt Hm i större städer. Jo som du säger så ändras valutor. Men tänker att den dyra dollarn pressar samtidigt som klädeshandeln verkar vara lite sämre än för ett år sedan. Jag sålde av 1500 aktier hade ägt dom något år och älskade verkligen Hm. Jag har lyckats köpa tillbaka 500st så jag hoppas på en bra framtid precis som dig. Jag kommer nog nöja mig med dessa i min portfölj men går aktien under 250kr igen kan jag tänka mig några fler. Blir intressant med rapport på Måndag. Mvh

    SvaraRadera