måndag 8 augusti 2016

Slutar vid årsskiftet



Tanken var att vi skulle spara hårt under de första fem åren, då vi såg det som en förutsättning för att klara av vårt mål på ett relativt smidigt sätt, utan att behöva snåla under tio år. Då vi delvis var föräldrarlediga första året av denna blogg så justerade vi målet till sex år. Att ligga på en sparkvot om ca 60 % år in och år ut är väldigt utmanande speciellt med en familj på fyra personer. De personer som ligger på sparkvoter runt 60-70 % som säger att det är en "dans på rosor" ljuger, det är det inte.

Då skall man ändå ha i åtanke att vi har extremt låga utgifter, bra kostnadskontroll (byte av abonnemang o.s.v.) av våra fasta räkningar. Ovan är en förutsättning för att lägga undan galet mycket pengar. Mitt problem är att jag är så himla tävlingsinriktad och ständigt flyttar gränserna.

Under förra året tog vi även ett beslut om att allokera ett än större kapital till konsumtion varje månad, men det räcker helt enkelt inte. Nu känner jag att det får vara nog, vi kör på fram till årsskiftet sen blir det inga fler budgetar... Fyra år av hårt sparande har resulterat över två miljoner i ökning av eget kapital. Det kommer inte att betyda att vi inte kommer att fortsätta att spara. Lite kortfattat innebär det att vi sparar de pengar som blir över. Vill vi köpa något så köper vi det, det skall inte vara som så att en budget skall sätta en barriär däremellan.

Vi känner att vi har jobbat upp en medvetenhet som sitter i ryggmärgen och går på autopilot. Det var detta beteende som vi ville få en förändring på, och som vi har lyckats...Lyckligtvis har vi haft turen och förmånen att prestera bättre än vi någonsin vågat drömma om, vilket gör att vi ligger i fas.


Istället för att spara undan 40 tusen kronor varje månad, kanske vi hamnar på en nivå om 30 tusen kronor per månad. När vi kommit såpass långt är det en "nobrainer" att inte ta detta beslut. Är övertygad om att vi kommer att klara våra mål, trots denna förändring. Det kunde gått betydligt fortare, men inte till vilket pris som helst. 

Fläskfilé kommer att bytas ut mot oxfilé under helgen. När vi kommer till resefronten kanske det blir en eller två extra weekendresor till någon trevlig italiensk stad utöver vår obligatoriska långresa/or. På frågan om jag ångrade att jag startade denna resa mot en behagligare ekonomisk tillvaro samt att jag bet ihop under fyra år. Svaret är ett rungande NEJ. Nu har vi grundplåten samt alla förutsättningar för att lyckas med det vi vill åstadkomma utan att tömma på all vardagslyx. Herregud, nu skall det njutas.


31 kommentarer:

  1. Det låter härligt och det är ni såklart värda. 30 000 är också väldigt mycket pengar att spara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan. Du har helt rätt i att 30 000 kronor är en stor summa.

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. Låter som en mycket sund prioritering, lycka till framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan, det var snällt sagt och tack detsamma.

      Mvh
      /GL

      Radera
  3. Klokt, livet är kort och går inte i repris. Fattar inte nissarna på alla sparbloggar som ska leva på utdelningar om x antal år och som har miljoner men lever som fattigpensionärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, finns inga repriser. Jag anser att det är viktigt med balans, gäller att kunna både gasa och bromsa.

      Mvh
      /GL

      Radera
  4. Ja, många missar ju att man måste leva i nuet också. En bra balans är det som är eftersträvansvärt, enligt mig.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte det låter som att ni slutar utan att ni fortsätter. 30k eller 40k, skit samma, det handlar om att ha en långsiktigt fungerande ekonomi som tillåter en att göra det man vill och det man behöver.

    Nu har ni byggt upp en grundplåt som gör att ni aldrig behöver fatta panikbeslut på grund av penningabrist. Den kommer växa av sig själv eller med hjälp av mer sparande och det är väl bra så.

    Jag har inte följt din blogg sedan början och egentligen aldrig funderat på vad det var för levnadsmönster du hade innan, men om det var något du ville ändra och du har ändrat det så är det bra jobbat! Vanor är inte lätta att bryta. Ovanor allra minst.

    Sedan hoppas jag att du fortsätter skriva ibland så att du inte menar att du slutar med det också. Du kan ju växla in lite resereportage. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel, Tycker att er analys är klockren. Bara att instämma. Skriva skall jag fortsätta med, i.a.f. som det känns nu.

      Resereportage hade jag gärna blandat in emellanåt, problemet är att jag inte vill röja min identitet. Vi får se lite längre fram, det kanske skulle kunna bli aktuellt :)

      Mvh
      /GL

      Radera
  6. Att lyckats spara 30K i månaden är grymt imponerande det oxå!

    SvaraRadera
  7. Låter som ett sunt beslut, och 30k är ändå väldigt mycket pengar att spara varje månad. Har själv dragit ner mitt sparande det senaste åren, dock har jag aldrig varit i närheten av spara era belopp.

    Har skrivit några tankar om detta i min blogg.

    http://investera-leva.blogspot.se/2015/10/tankar-om-sparande.html
    http://investera-leva.blogspot.se/2015/12/nar-racker-det.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt. Jag tycker man skall följa sin egen känsla när det kommer till storlek på belopp som skall sparas undan. Alla har olika förutsättningar samt smärtgränser om vad som känns bekvämt.

      Jag skall kika på dina länkar när jag får lite tid över.

      Mvh
      /GL

      Radera
  8. Har redan gått den vägen, påtvingad av min hustru, men inte på ett så uttalat och medvetet sätt som ni.

    Bra för er att ni är ärliga och inte lurar er själva. Ni kommer ändå att ligga på en mycket bra nivå och troligen vara ekonomiskt trygga eller rent av förmögna resten av livet.

    Bra jobbat och tack för en bra blogg!

    /JoF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack JoF, det var snällt sagt. Hehe, det är inte lätt när ens bättre hälft väl bestämmer sig :) Det känns bra att inte behöva bekymra sig över ens ekonomi. Man har problem så det räcker ändå :)

      Mvh
      /GL

      Radera
  9. Låter som ett genomtänkt och klokt beslut! Man skall må bra och känna en behagligt i sin tillvaro, annars fungerar det inte. Ni kommer att nå målet - om det är jag utan tvivel=)

    Önskar er all lycka och välgång!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofokles. Det var snällt sagt och jag känner en medvind när jag läser såpass snälla saker :) Är övertygad om att det kommer att gå bra för med båda yrke (författare?), boksläpp samt ert investerande.

      Mvh
      /GL

      Radera
  10. Ja med 2 Mkr i eget kapital och om de är investerade i tex utdelningsaktier borde ni få utdelning om ca 5% dvs ca 100 000:-
    Det är ca 8 000:- per månad dvs ungefär lika mycket som du säger att ni ska minska på nysparandet
    Så det borde innebära att ni fortsatt kommer att köpa lika mycket nytt i aktieväg per år som tidigare år, även efter denna förändring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer om jag inte vore investerad tidigare :) Jag får ju även utdelningar idag. Det jag får extra nästa år i form av utdelningar är kanske 20-30 000 kronor.

      Mvh
      /GL

      Radera
  11. Tycker att det låter helt klokt. Herregud, 30000 kr är ändå 8000 kr mer i månaden än vad vi kan spara undan, med en genomsnittlig sparkvot på runt 65% och har två små barn. Vår gemensamma bruttoinkomst ligger på ca 65000 kr och vi har utgifter på runt 18-20000 (dragit ner på ALLT utom det nödvändiga). Ni har ju en rejält mycket bättre gemensam inkomst än vad vi har, så jag tycker det låter helt sunt att dra ner på det asketiska levernet och njuta lite. 30000 är ändå mer än vad de flesta kan stoppa undan, och som du säger går ni på autopilot och jag tror det är svårt att börja leva som en Slösa om man en gång har varit en Spara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande av Er att ligga på 65 % i sparkvot med de förutsättningarna, hatten av. Vi kanske inte följer normen som många andra ekonomibloggare, då vi "bränner" betydligt mer pengar varje månad.

      Mvh
      /GL

      Radera
  12. Låter som ett ett bra beslut! :)

    /MJ

    SvaraRadera
  13. 2 miljoner i sparat kapital är fantastiskt, bra jobbat! Jag tror som du säger att det sparsamma levnadssättet sitter i ryggmärgen nu. Bra beslut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :) Vi har alltid lagt rätt mycket pengar på det som betyder mycket för vår familj, såsom exempelvis resor. Men vi har fått hålla igen på en del annat under dessa fyra år. Nu är det dags att inte tänka utan bara köra på...Det borde bli en del pengar över, då vi jobbat en hel del med våra fasta utgifter.

      Mvh
      /GL

      Radera
  14. Ser bra ut och många kloka Aktieval med fokus på avkastningen i första hand. Med en summa som balanserar ett villalån så har man inte samma behov av nysparande längre bara utdelningarna med årliga höjningar räcker för att utöka grundplåten och med så stabila aktier som du siktar på så kommer även andra halvan av avkastningen på eget kapital i respektive papper häva mer än tillräckligt för att helt frikänna er från sparkvot alls om idéer på användning av arbetskapitalet skulle frodas. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Så kan det absolut vara. Vi är å andra sidan inte så fokuserade på att öka det egna kapitalet, utan det kommer av sig självt. Det vi fokuserar på är utdelningarna. Det är dem som vi kommer att leva av så småningom.

      Mvh
      /GL

      Radera
  15. Låter som ett härligt beslut! Själv är jag i startgroparna där du var för ungefär 4 år sedan antar jag eftersom jag precis ska börja min resa mot ett mer medvetet sparande (och därför också startat en blogg... http://slosaellerspara.blogspot.se/ ). Jag har läst många ekonomibloggar men har tyvärr missat din så nu blir det sträckläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt :) Jag önskar dig lycka till på din ekonomiska resa samt er blogg.

      Mvh
      /GL

      Radera