torsdag 12 juli 2018

Att lära sig av sina misstag



Ibland gör man fel helt enkelt. Då får man rannsaka sig själv. Jag har hållit fast i Hennes & Mauritz lite väl länge och i Januari valde jag att slå slag i saken och sälja hela mitt innehav. Hade även en hel del tur och blev av med halva positionen vid 235 kr p.g.a. lägenhetsköp i Spanien. Annars hade jag fått kämpa ännu mer med innehaven för att få en dräglig avkastning.

Och i efterhand visade det sig att det var rätt beslut kortsiktigt, men framför allt så tror jag att jag måste få in några fler "yttrar" för att prata fotbollsspråk i min portfölj. Mindre bolag med god lönsamhet som växer lite fortare samt även delar ut pengar till aktieägarna. Det har gjort susen sedan jag skar bort "pesten" i min portfölj innan den började smitta ner övriga innehav. Skall även tilläggas att jag har SHB till en portföljandel på ca 20 % som har gått uselt, vilket visar att övriga innehav har gått som tåget.

Lärdom för min del är att inte ta för stora positioner i enskilda bolag. Nedan visar avkastningen sedan dagen jag sålde HM i år. Jämförelsen är mot OMX 30, vilket är felaktigt. Men Nordnet har inte Six Portfolio Return Index som ett jämförelseindex. Säg att det borde var ca 4-5 % upp mot OMX.


Jag har även köpt in 1000 st Betsson till portföljen som jag ser att jag inte har redovisat. Har varit väldigt aktiv på köpknappen det sista och handlat för en kvarts miljon. Vilket inte hör till vanligheterna. 





7 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat med HM där. Jag önskar att jag var lika snabb att inse problemen och att sälja. Nu sitter man med en rejäl snedgunga och det känns inte som rätt läge att kliva ur nu.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :) Själv tycker jag att jag var rätt sen ur HM, jag borde ha insett detta betydligt tidigare. Torskade ett antal tusenlappar. Dock har jag använt de pengarna på ett lysande sätt hittills, hoppas det håller i sig.

      Mvh
      GL

      Radera
  2. Annat är det för Stefan Persson som har köpt H&M för tio miljarder senaste halvåret. Frågan är vart det är på väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gubben lirar i en helt annan liga. Vart det är på väg har jag ingen aning om, är inte helt omöjligt att "familjen" vill köpa ut bolaget från börsen, med tanke på att de behåller utdelningen. Blir ju en hyfsad peng att återinvestera i bolaget.

      Mvh
      GL

      Radera
  3. Jag önskar att jag kunde se 5-10 år fram i tiden. Hälften (nummer tagen ur luften) av sådana här avskydda bolag kraschar och hälften återhämtar sig och blir succéhistorier. Hur ska man kunna veta vilka?

    SvaraRadera
  4. Att garanterat veta vilka bolag som blir en supersuccé är inte det enklaste här i världen. Finns inget färdigt recept på den frågan tyvärr. Återkommer om 10 år, det är då vi finner svaret för min egna förvaltning, om det blev succé eller inte. Dock så vet jag att jag kommer att vara betydligt rikare om 10 år, det kan jag lova.

    Mvh
    GL

    SvaraRadera
  5. Inspiring quest there. What occurred after? Good luck!

    SvaraRadera