söndag 1 juli 2018

Framtida pension



Jag tänkte att jag skulle göra en snabb titt på hur det ser ut på pensionsfronten. Vad kan man tänkas få ut per månad när man fyller 55?

Om vi isolerar pensionen till endast tjänstepensionen och tar ut den under 10 år fram till man blir 65 år gammal (under förutsättning att man fortfarande kan ta ut tjänstepensionen vid 55), så ser det ut enligt följande på Alecta. Jag skulle alltså få en bruttopension på ca 17 000 kr per månad.



Om jag istället väljer att ta ut tjänstepensionen under 15 år fram till jag blir 70 år, så pekar prognosen på runt 12 000 kr.



Ovan visar endast min tjänstepension, min bättre hälft har aningen sämre pension. Dock så löneväxlar hen, vilket gör att vi kommer att få ut likvärdiga belopp. Jag trodde faktiskt att det skulle se betydligt sämre ut om jag skall vara ärlig. Vi får se hur vi väljer att ta ut pengarna (10 eller 15 år), det har med skattesatsen att göra.

Kan vi få ut en bruttopension på runt 34 000 kr varje månad tills vi blir 65 år eller 24 000 kr i månaden fram till 70, så ser det faktiskt rätt bra ut för vår del. När man väl lämnar ekorrhjulet så skall det ju betalas skatt på aktieportföljen (ISK och KF) vilket många inte tänker på. Det kommer vi med lätthet klara av samt att det blir många sköna tusenlappar kvar varje månad.

Nu till den allmänna pensionen som vi kan ta ut när vi fyller 65 år. Så här ser det ut på "minpension". Nedan belopp skulle vi få ut om vi slutade jobba idag. Vi skulle få ut runt 17 000 kr i månaden livet ut.


Skulle jag jobba "ända in i kaklet" så skulle jag få en bruttopension på ca 25 000 kronor i allmän pension, livet ut. Att det inte skiljer mer än 8 000 kr i månaden om jag slutar jobba idag kontra köra hela vägen, kan jag inte riktigt förstå. Jag kunde inte se vad jag skulle få ut om jag slutade jobba när jag är 55 år, då jag ej kunde få fram de parametrarna på minpension. Någon som vet hur man får fram dem?


Vi har tillsammans idag runt 5 miljoner i pensionskapital, så när vi väl väljer att lämna våra arbetsgivare så kommer vi ha både hängslen och livrem och kommer att leva gott på det kapital (pension + urdelningar) vi har byggt upp. 

Aktieportföljen kommer att spotta ur sig utdelningar på runt 30 000-35 000 kr netto varje månad, en obelånad lägenhet i Spanien. Idag ligger våra kostnader för lägenheten i Spanien på runt 1 700 kr per månad. Skatter, försäkring, fiber 100/100, TV, deklaration, el, samfällighetsavgift samt vatten ingår i detta. 

Att ha runt runt 50 000 kr netto per månad när räkningarna är betalda är inte så tokigt. Det skall vi nog klara oss på...

13 kommentarer:

  1. "När man väl lämnar ekorrhjulet så skall det ju betalas skatt på aktieportföljen (ISK och KF) vilket många inte tänker på."

    Skulle du vilja utveckla detta? Vilka skatter är det som plötsligt tillkommer för ISK/KF för att du blir pensionär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gazing menar att "så skall det ju FORTFARANDE betalas skatt på ISK/KF". Alltså den vanliga schabolnskatten som man redan betalar fast med vanlig inkomst och överföringar till portföljen är det ju enkelt att betala. Utan insättningar så kanske man måste plocka av utdelningar/sälja innehav.

      mvh och trevlig sommar

      Radera
    2. Hej Anonym, Det är precis som Kvillens skriver ovan. Ibland går det lite för fort, slarvigt av mig. "så skall det ju FORTFARANDE betalas skatt på ISK/KF".

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  2. Det är just det där med "så länge jag lever" som gör det problematiskt att spekulera för mycket på pensionen. Ingen vet hur länge man lever. Många nära och kära har trillat av runt 60. Vi tänker så här att tjänstepensionen ska tas ut när den går att ta ut (55 år idag) på kortast möjliga tid. Den allmänna pensionen blir enbart en bonus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med dig till en viss del. När jag är 55 år så kommer jag inte vara direkt beroende av min pension, utan ta ut den på 5 år skulle innebära mycket skatt för min del. Vi kommer nog att ta ut den på 10 år, och skulle jag trilla av pinn innan 65, så får det vara så. Familjen kommer att klara sig ändå.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  3. Bra att du övertalar dig själv i texten att ni kommer klara er haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe :) Ibland måste man helt enkelt tjata in det...

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  4. Om du lägger in att du ska studera = inga inkomster under knappen "Lägg till tillfälligt förändrad inkomst i prognosen" får du nog rätt uppgifter.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack Hiawatha. Jag skall prova detta, det borde fungera.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  6. Gör så här.

    1. Logga in på minpension.se
    2. Gå till pensionprognos
    3. Välj "jag vill ta ut mina pensioner vid olika åldrar och/eller uttagstider" välj sedan "planerade uttagsperioder"

    Där kan du ange när du vill ta ut de olika pensionerna och under vilken tid. På så sätt kan du ta ut i stort all tjänstepension från 55 års ålder under 10 år och sedan få allmän pension från 65 års ålder.

    Labbar jag lite på det sättet kan jag få en pension på cirka 25 000 kr brutto livet ut från 55 års ålder. Målet är att sluta jobba vid cirka 50 års ålder för egen del.

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för tipset. Blir intressant och se resultatet...

    Mvh
    GL

    SvaraRadera
  8. Hej Grazinglady?

    Planerar ni att flytta till Spanien när ni slutar jobba? Har ni funderat på vad SINK-skatt skulle innebära för er? Vi överväger att flytta utomlands om sex år när vi når FIRE. Sedan leva på våra sparade pengar tills vi kan ta ut tjänstepensionen. Då helst på billigaste sätt, antingen i ett land med låg skatt på pension eller SINK-skatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Nej vi har inga planer att flytta permanent till Spanien. Dock kommer vi att tillbringa längre perioder i landet samt köpa en lägenhet i Sverige. Vi kommer inte att betala mer än 25 % i skatt, vilket gör att det inte lönar sig för oss.

      Mvh
      /GL

      Radera