lördag 3 juli 2021

Nu är det nära...

 


När är det inga mil ifrån att nå upp till 10 mille i eget nettokapital om jag inkluderar min tjänstepension givet 30 % i skatt. Det fattas dryga 200 000 kronor och jag är relativt säker på att vi når upp till 10:an under året om nu inte börsen åker på en riktig smäll söderut. Den allmänna pensionen samt PPM är inte med i beräkningen, utan det blir grädde på moset.

Vissa kan kanske tycka att det är felaktigt att ta med tjänstepensionen i beräkningen och det kan jag delvis förstå. Jag tar inte det så allvarligt på ovan, utan det är mest en kul milstolpe som är väldigt nära att passeras.

Nästa milstolpe är 10 miljoner i aktiekapital, det kommer dock att ta flera år innan vi kan bocka av den nivån. När vi når upp i den kan vi börja fundera på om det inte är dags att göra något annat än att jobba heltid som anställd.

Nu är det bara några dagar kvar tills jag kan avnjuta min första semesterdag ner i Spanien, det kommer bli en hel del padel samt några golfrundor. Det ser jag verkligen fram emot.


15 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det var kul att höra 😊.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  2. Riktigt kul att höra - jag hoppas ni når 10-miljoners gränsen snart.

    En fråga: du uppger portföljens storlek till 3,36 mkr oktober 2020. Är allt annat tjänstepension eller räknar du in ytterligare tillgångar?

    Själv står portföljen och slirar. Trots stark börsuppgång verkar den inte vilja ta sig över 5 mkr. Lägger jag till tjänstepension och IPS med 30 % skatt kan jag nå lite över 7 mkr, men mycket mer än så är det inte.

    Världen är ibland hård och orättvis ;) En förmildrande omständighet är dock att vi nu kommit oss ned till Costa Blanca för 6 veckors härlig semester. Jag kanske bör slå upp en GT och begrunda orättvisorna från min solstol. Någon padel eller golf blir det nog inte för mig den här gången, men jag ska i alla fall försöka hinna med lite löpning och ett större antal längder i poolen.

    SvaraRadera
  3. Tackar 😊.

    Portföljen har förändrats en hel del värdemässigt sedan okt 2020, minst sagt. EK netto är mina tillgångar där skatt har dragits av, även eventuella framtida mäklararvoden. D.v.s. aktier, fonder samt fastigheter som är rejält konservativt värderade.

    Du är snart över 5-miljonersgränsen, det är jag tämligen säker på. Härligt med långsemester, speciellt i härliga Costa Blanca. En iskall GT går alltid ner vid rätt tillfälle. Ett antal längder i poolen kan jag skriva under på, det blir det nästan varje dag för min del 😊. Löpning är inte min favoritgren numera, men promenader samt en hel del cykling blir det garanterat.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  4. Jag känner mig som lillebror som vill bli äldre än sin storasyster. För det mesta jämför jag mig bara med mig själv och glädjer mig åt mina framgångar, men varje gång jag tittar in här kan jag inte låta bli att bli lite avis... Underbart bra jobbat!!! Hatten av för dig.

    /K

    SvaraRadera
  5. Hej K,

    Tackar, det var verkligen snällt sagt av Er 😊.
    Ha en go dag i värmen.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  6. Hej GL!
    Grymt jobbat, hatten av :)
    Hur fick du med frugan på aktie-tåget? Har hon också varit intresserad av aktier från början?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Tackar 😊. Min bättre hälft är egentligen helt ointresserad av aktier. Jag presenterade en idé när jag startade denna blogg och sålde in en plan för hur vi skulle kunna hoppa av ekorrhjulet ett antal år tidigare än den traditionella pensionsåldern. Vi har kommit en bra bit på vägen och om inget förutsett händer så borde vi vara i mål om ca 5 år.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  7. Grattis kul och spännande när man är så nära en brytpunkt - hur tänker du/ni om de senaste årets uppgång? För egen del har flera miljoner nåtts i år vilket inte känns hållbart i längden? Jag hade också tänkt spara mindre men extra svårt när man är sååå nääära… mvh

    SvaraRadera
  8. Grattis kul och spännande när man är så nära en brytpunkt - hur tänker du/ni om de senaste årets uppgång? För egen del har flera miljoner nåtts i år vilket inte känns hållbart i längden? Jag hade också tänkt spara mindre men extra svårt när man är sååå nääära… mvh

    SvaraRadera
  9. Tackar 😊.

    Nej det är inte hållbart, dock funderar jag inte i dagsläget att sälja mina innehav. Dock är jag rätt restriktiv med nya köp. Finns inte mycket kvalitet för reapriser för tillfället. Vi sparar endast det som blir över, märker att vi blivit betydligt mer slösaktiga med åren.

    Det är alla våra resor som gör att vi har astronomiska utgifter för tillfället. Blir lite lugnare på den fronten framöver, i.a.f. Våra långresor…

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  10. Dags för ett nytt inlägg snart Grazing :)...

    SvaraRadera
  11. Var är våran Turdrottning??? Längesedan vi hörde något:(

    SvaraRadera
  12. Hej! Ja, när blir denna blogg uppdaterad?
    👀

    SvaraRadera