torsdag 24 juni 2021

7-siffrig ökning i största portföljen

 


Lagom till halvårsskiftet så levererar den största portföljen en 7-siffrig ökning av kapital, vilket är helt otroligt givet vårt modesta portföljvärde sett till övriga bloggkollegor. Det innebär en ökning om ca 40 % hittills i år i portföljen. Som vanligt är det mesta ren tur, men är nöjd med mina 28 st innehav där jag har en stark framtidstro på innehaven.

Är som alltid ödmjuk inför dessa stora förändringar och vet att det kan vända fort. Speciellt nöjd är jag då sparandet varit rent ut sagt bedrövligt. En stor bidragande orsak har varit mina s.k "swingar" i Evolution samt Plejd som har inringat över 500 000 kronor i vinst. 

Swingtading är inget som jag tror jag behärskar och jag passar på att sluta på topp och ligger lång i dessa innehav. Annars har jag presterat som index i våra fonder, detsamma gäller vår löneväxling och det är ungefär där min förväntansbild ligger till en väldigt låg avgift. Övriga aktieinnehav har resulterat i 25 % avkastning som även det är en bra bit över index.

Har faktiskt inte orkat räkna ut det totala utfallet i kronor räknat, dock bör det vara en rejäl bit över 1 000 000 kronor samt att vi framförallt närmar oss målet (FIRE) med framteg. Familjen kommer inte att göra någon knäckebrödsfire utan vi kommer att ha stora marginaler, förmodligen för stora, speciellt då vi kommer ha en en relativt stor tjänstepension vid 55 års ålder. Barnen skall dock ha någonstans att bo, givet dagens marknad kan de behöva ha en liten stöttning. Deras aktiesparande är dedikerat deras framtida behov och inte för boende, då jag har förhoppningen att de skall ta traditionen vidare gällande aktier samt delägande i bolag.

När vi köpte vårt ställe i Spanien var jag aningen orolig att vi inte skulle komma i mål i tid, då vi avsatte drygt 2 miljoner i kapital och köpte våningen kontant. Kan idag säga att det var det bästa beslut vi tagit. Med tanke på vår soltörst samt ogillandet av konstant regn i kombination av starka kyliga vindar vete fasen om vi hade klarat att bita ihop. Klart att vi hade gjort, det hade dock varit betydligt svårare och är det en sak man har lärt sig i livet så är det att resor till andra länder och kulturer berikar. Snåla aldrig in på det och framför allt glöm ej av att leva, livet är alldeles för kort för det...




5 kommentarer:

  1. En trevlig värdeökning. Hur hittar du bolag som Plejd? Jag har kollat på deras produkter och fattar inte vad deras pitch är jämfört med alla andra produkter som finns på marknaden som gör i princip samma sak. Själv hade jag aldrig vågat satsa några större summor i ett sånt bolag, och det är just större summor och extremt hög risk som gör att man ibland tar hem jackpott. Vi har å andra sidan inte köpt några Tesla-aktier heller :)

    Det är kul när chansningar av detta slaget går hem, sen gäller det ju att man är vaken och tar hem vinsterna innan alla andra gör det :)

    Vad är det för räntepapper som ni har hela 60000 kr investerat i?

    SvaraRadera
  2. Hej Snålgrisen,

    Tackar ödmjukast. Tror att det är just det att du inte förstår deras edge. Man skall hålla sig till det man förstår och du har säkerligen andra branscher som du förstår bättre än mig.

    Jag har stenkoll på Plejd. Intervjuat ett antal elektriker, träffat bolaget, vet hur deras konkurrenssituation ser ut, hur de bolagen är uppbyggda samt om de är nischade mot Plejd marknad. Vet hur konservativa elektriker är samt hur hyllade Plejds produkter är hos dem. Med deras nya dali-puck kommer man in på helt andra installationer. Det ihop med inträde i nya länder gör mig försiktigt optimistisk. Det finns naturligtvis risker också, men det kommer med att man investerar.

    Är Plejd billigt idag efter deras kursrusning? Nej, långt därifrån. Dock är min tro att de kan växa in i deras värdering. Som alltid är detta min högst personliga tro och ingen rådgivning. Läs gärna fliken friskrivning.

    Att jag skulle ”chansa” med familjens tillgångar med extremt hög risk, visar enligt min personliga uppfattning att du inte är påläst i caset :) och jämförelsen med Tesla förstår jag överhuvudtaget inte.

    Då jag följer dig ser jag att du har investerat i ett spännande case som heter KNOT Offshore Partners LP. Vad är det som tilltalar dig i det bolaget, förutom att de har en direktavkastning på 10 %?

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  3. Hej GL - så roligt att se detta och föregående blogginlägg (vänligen gratulera din fru).

    Fin utveckling och BRA investerat i såväl EVO som Plejd. Gällande sistnämnda har du gjort en bra DD - berömvärt.

    FIRE utan knäckebröd - går det? ;) Här är vi eniga och jag gläds att se hur väl ni exekverar era planer.

    Glad midsommar!

    //Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer,

      Tack, det skall jag göra :)
      Ja, de investeringarna har utvecklats väldigt fint och Plejd har jag lagt ner rätt mycket tid på. Kul att det ger resultat.

      Ha nu en riktigt god fortsättning på långhelgen.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  4. Thank you so much for giving this useful information
    Plejd dimmer

    SvaraRadera