Visar inlägg med etikett Castellum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Castellum. Visa alla inlägg

tisdag 17 mars 2020

Adderar två nya bolag till min portfölj samt en påfyllning av Castellum



Idag fortsatte jag att spendera mina kontanter på väldigt trevliga bolag enligt nedan. Det innebär att jag har köpt motsvarande 1/3 av min befintliga likvider. Sist vi såg Sampo på 21,60 € var 2012, ser det som ett ypperligt tillfälle att köpa in en större post. Det är tillfällen som dessa det gäller att passa på att handla in det bolag man verkligen gillar, det mesta är på REA nu, även många av de finaste bolagen.

När det kommer till Investor A (drygt 500 st aktier) och Castellum (1 500 st aktier) är det färdigköpt. Nu fokuserar jag på andra bolag samt att fylla på de befintliga. Apple samt McDonald's börjar komma ner på intressanta nivåer, men jag inväntar förhoppningsvis lite lägre priser. Det gör dock inte dollarn, tyvärr utan den stiger kraftigt mot SEK.


måndag 16 mars 2020

Dags att nyttja kassan



I morse tyckte jag att det uppenbarade sig ett riktigt fint köptillfälle av bolag med klass. Jag tog in 500 st Investor A till 375 kronor, 500 st Latour till 110 kronor, 400 st Castellum till 157 kronor samt ett litet köp i Hennes & Mauritz (200 st) som jag betalade 120 kronor per aktie. Missade tyvärr Industrivärden med 30 öre, jaja det kanske kommer fler tillfällen.

Jag var sugen på att köpa betydligt fler bolag idag, men följer min plan. Vill inte förköpa mig om det nu skulle uppstå ännu bättre lägen längre fram. Tror inte det sista ordet är sagt i denna soppa.




torsdag 12 september 2019

Inköp Castellum



Idag slog jag till och köpte ett gäng Castellum. Kände mig aningen ambivalent inför detta köp, skall jag villigt erkänna. Sist jag köpte Castellum kostade de 115 kronor styck, idag kostade de betydligt mer. Hade inne en köporder på 193 kronor, efter ett par kundmöten loggade jag in och såg att ordern hade gått igenom. Köpte 250 stycken aktier och efter köpet äger jag 650 st, en bra bit under mitt mål som är 2 000 st aktier. Men trägen vinner till slut, har ingen större brådska.

Personligen så känner jag att priset inte är något fynd direkt, men jag har bestämt mig för att köpa vid lite större dippar helt enkelt och jag vill äga mer av detta fina bolag som höjt utdelningarna varenda år de har varit på börsen. På extremt fina bolag är det väldigt svårt att hitta rena fyndlägen. Rutger har köpt in massvis av aktier den senaste tiden och kursen toppade runt 217 kronor för ett par veckor sedan.

Bara att hoppas att resan nedåt håller i sig, då kommer jag att fortsätta att vara på köpsidan. Annars är portföljen på all time high, efter en rejäl uppgång senaste veckan. Inget jag bryr mig om direkt, men det gör att det egna kapitalet går upp igen efter ett par månader med svagt negativ utveckling. Det går fort i bandy...Men helst ser jag en rejäl sättning i marknaden så att man kan hitta lite fynd.

måndag 2 oktober 2017

Utdelningar september



September månad var en helt ok månad utdelningmässigt, men inte i närheten av utdelningarna vi erhöll i vår. Vi fick in totalt 1 852 kronor netto efter avdragen källskatt. Castellum, BP Shell, Norfolk Southern samt McDonald's var de som bidrog denna månad. Totalt har vi fått in nästan 55 000 kronor under 2017, vilket inte är så tokigt.


lördag 1 april 2017

Utdelningar mars



Samtliga utdelningar har inkommit på kontot. De utdelningar som kommit till sedan senast är; Novo Nordisk 1 723 kr netto , Castellum 1 000 kr netto, Axfood 30 kr netto samt Shell som gav 165 kr netto. Totala utdelningar för månaden, blev hela 7 823 kr netto (8 558 kr brutto).


onsdag 30 november 2016

Månadsrapport november



Vi har återigen haft förmånen att få till riktigt fin månadsrapport i.a.f. när det kommer till ökning av eget kapital. Det blev till slut en förbättring av balansen med dryga 116 000 kronor (aktieportfölj), helt galet var ordet. Sparandet var ingen höjdare, men vi lyckades skrapa ihop 32 000 kronor. Stora klädinköp på Black Friday samt en resa till Tyskland var en starkt bidragande orsak, till den för oss lägre sparkvoten.

Under årets första elva månader så har det egna kapitalet ökat med ca 900 000 kronor under 2016. Det var inget man kunde drömma om när vi började vår resa för fyra år sedan. Men vi har en lång väg att vandra innan vi kommer att vara i närheten av ett ekonomiskt oberoende. Problemet med att portföljen växer sig större är att många av aktierna blir dyrare och dyrare.

Ett för oss större köp har gjorts under månaden, det blev 397 st aktier i Castellum som kom ner på ok nivåer, det tråkiga i kråksången var att de ej fortsatte sin resa söderut. Ja, ja, det kommer säkerligen fler tillfällen lite längre fram.

Det kommer förmodligen bli sparsamt med inlägg ett tag framöver p.g.a. semester, men förhoppningsvis kommer WiFi'n vara helt ok på hotellen. Vi får helt enkelt återkomma i mitten av januari med årssammanställningen.








måndag 14 november 2016

Inköp Castellum



Jag har länge letat efter ett någorlunda köpläge i Castellum, de få/enstaka tillfällen har jag vart "kort om cash" eller så har den varit alldeles för dyr. Idag tog jag en större position på 397 st aktier, tidigare innehav var endast på 3 st aktier som var en bevakningsposition. Priset då? Ja, vi fick betala 114 kr per aktie, inte något fynd direkt, men som alltid med fantastiska bolag så handlar det om att komma in till ett ok pris.

Nu får vi hålla tummarna på att aktien fortsätter sin resa söderut, gör den det så är inte jag sen och utnyttja det eventuella tillfället. Då jag vill ha 3 000 st aktier i Castellum, har jag en bit kvar tills vi uppnår full position. Men det är så det är när man inte har en skottkärra full med pengar, det tar tid att bli mångmiljonär, den saken är säker...

söndag 27 mars 2016

Utdelning Axfood och Castellum



Tidigare i veckan erhöll vi lite kaffepengar från Axfood respektive Castellum. Det blev totalt 61 kr netto. Detta är två väldigt fina bolag som jag gärna ökar i och det rejält, men då måste de ner i pris. Men med lite tålamod kommer säkerligen fina köplägen att uppstå lite längre fram i tiden.



onsdag 29 juli 2015

Nya inköp



Jag passade på att handla ett gäng svenska bolag mitt under grekkrisen, följande bolag har köpts in till min portfölj. Köpen gjordes den 18:e juni.

  • Handelsbanken B 117 kr
  • Axfood 125,60 kr
  • Investor A 295,40 kr
  • Industrivärden C 154,30 kr
  • Hennes & Mauritz B 326,10 kr
  • Castellum 115,70 kr
  • Betsson B 107,10 kr
  • NCC B 246,60 kr
Givetvis så tog det inte många dagar innan de flesta bolagen sköt iväg i värdering, det blir förmodligen en lång väntan innan jag får möjligheten att fylla på i dessa kvalitetsbolag. Jag ser bolagen som en bra grund i en väldiversifierad portfölj och kommer att fylla på när vi ser lite trevligare nivåer.

torsdag 18 juni 2015

Nya inköp barnportfölj I



Jag rapporterade om inköp till den lille grabben, nu är det även dags att informera om nya inköp i den "första" barnportföljen. Det är utdelningar som har återinvesterats i svenska aktier. Även här blev det en del bolag som köptes in. Det blev totalt 9 stycken i storleksordning enligt nedan.

Grabben har nu totalt 20 st bolag, en lagom stor portfölj. Det blir till och återinvestera samtliga utdelningar, gåvor mm i nedan svenska bolag, det är möjligt att det kan tillkomma ytterligare några svenska innehav i portföljen av kvalitet såsom ex Lundbergs och Skanska.



tisdag 16 juni 2015

Inköp barnportfölj II



Precis innan jag tänkte föra över utdelningarna till Avanza, kontrade Nordnet med att sänka
courtagen på svenska innehav rejält (även för andra marknader). Då passade jag på att fylla på med
underbara bolag till den minsta grabben som hade en väldigt fokuserad portfölj, minst sagt med 1
innehav i form av Getinge. Det blev en hel del köp närmare bestämt 17 st, där tanken är att fylla på
regelbundet i nedan svenska bolag (de är presenterade i storleksordning).


Det borde bli en trevlig grundplåt och jobba vidare med för lillgrabben, där jag förhoppningsvis kan få honom att förädla portföljen när han blir lite äldre.


tisdag 3 februari 2015

Tack för mig Sverige!



Idag togs beslutet att sälja av samtliga innehav i vår svenska portfölj. I Handelsbanken gjordes ett inköp den 9:e juli -14 och har gått upp med dryga 25% på ett halvår. Jag tyckte att aktien var rimligt värderad vi inköpstillfället, inte billig på något sätt och efter denna rusning ser jag ingen direkt uppsida och vill inte vara exponerad på den svenska börsen för tillfället. Säljkurs var 388,30 kr.

Även Castellum fick stryka på foten idag. Jag fick 133,90 kr för mina aktier. 30:e September -14 gjordes mitt inköp, vilket innebär en uppgång på dryga 23% på 3,5 månader. Det är likadant med Castellum, inget kap direkt på 108,5 kr, utan en helt godkänd ingångsnivå. Det känns som det går för fort för tillfället.

Sist men inte minst fick även Getinge förpassas ut på avbytarbänken. Jag fick till slut 208,40 kr för mina aktier. En helt ok uppgång med ca 23% med mig som aktieägare under ett halvår. Getinge är en aktie som verkligen alltid kommer tillbaka, vet ej hur många gånger de har rest sig efter alla besvikelser de senaste året.

Jag återkommer mer än gärna till ovan fantastiska bolag lite längre fram, när marknaden erbjuder lite lägre priser än vad de gör för tillfället.  Marknaden kan givetvis handla upp dessa aktier ytterligare, men jag avvaktar och ställer mig vid sidlinjen ett tag.

Nedan visas ett diagram över utvecklingen i min sverigeportfölj som jag har i min ISK, denna gång hade jag förmånen att utklassa index rejält, men det är som alltid en alldeles för kort tid att jämföra sig mot. Jag behåller dock mina innehav i kapitalförsäkringen och har inga planer på att sälja.


lördag 27 december 2014

Hur har det gått för mina innehav 2014?


Egentligen tycker jag att det är fullständigt irrelevant till hur mycket "marknaden" prissätter mina aktieinnehav, då jag vill öka på med aktier i mina befintliga innehav önskar jag naturligtvis att jag får handla billigt. Jag brukar göra en genomgång av min portfölj en gång om året, det har endast resulterat i köp under året, alltså inga säljbeslut. Nedan följer en snabb genomgång.


  • Kinder Morgan Inc +65%
Jag initierade en position under mars månad, önskar gärna öka på med betydligt fler aktier, de få gånger det har funnits lägen att öka så har det tyvärr ej funnits medel tillgängligt för detta. Ett fantastiskt bolag att äga med en väldigt generös utdelningsfilosofi.

  • Philip Morris +30%
Detta bolag var det första jag köpte till min portfölj, där kursen hade en rejäl svacka passade jag på att köpa, jag ser gärna att jag för öka på med aktier i PM, även detta bolag har en fin växande direktavkastning. 

  • McDonald's +14%
MCD har haft ett riktigt risigt år, med en hel del problem. Min uppfattning är att de kommer att kunna fortsätta dela ut rejält med pengar under många, många år framöver. Som jag tidigare påpekat är det bara att lägga dem i byrålådan och kasta iväg nyckeln. Jag har köpt på mig aktier under augusti samt september månad.

  • Castellum +13%
När jag initierade en position i slutet på september, tyckte jag inte att det var något kap direkt till dåvarande kurs. Men bolaget har fortsatt att tuffa på, jag vill inte öka på i Castellum till nuvarande kurs, utan inväntar en rejäl dipp och då skall jag ha betydligt fler aktier i detta bolag.

  • Handelsbanken B +13%
Även HB var inte direkt billigt när jag köpte aktien, vill gärna att detta skall vara det största innehavet i portföljen, men vill se betydligt lägre kurs innan jag ökar. Denna aktie köptes in under Juli månad.

  • Statoil + 7%
Denna aktie har jag enbart haft under en månad, då oljepriset rasat ner mot nivåer om 60 USD fatet. Är övertygad om att oljepriset kommer att repa sig på sikt, under tiden tar jag emot finfina utdelningar. Man skall passa på att köpa när branschen har det tufft, det är då man kan få fina ingångskurser.

  • Getinge + 5%
Ytterligare ett i raden av mina bolag som har haft det tufft under en tid, så småningom tror jag även att de kommer att repa sig, har varit väldigt nära att öka på i Getinge, men haft lite stolpe ut då den vände upp precis innan min satta köpkurs. Ja, ja det kommer säkerligen fler tillfällen. 

  • Bonheur -33%
Då var vi framme vid det sista bolaget och det är sorgebarnet Bonheur, ingen vidare resa under året. Jag har handlat på mig i omgångar under året. Jag är för tillfället nöjd med antalet aktier och är ej heller orolig över att de skall repa sig på sikt, det kan ta en stund men jag har ingen brådska.

Lite kort om de olika valutorna USD samt NOK. Norska kronan har utvecklat sig väldigt svagt mot svenska kronan under året, däremot har dollarn stärkts mot den svenska kronan och bidragit till en positiv utveckling mot mina amerikanska innehaven. 

Utdelningarna för Bonheur, PM, KMI, MCD är inkluderad i avkastningen. När det gäller Statoil, Handelsbanken, Getinge samt Castellum ingår Ej utdelningar i avkastningen då jag ej varit kvalificerad för att ta emot någon p.g.a. jag ej köpt i tid före x-datum.

söndag 5 oktober 2014

Inköp Castellum



Ett nytt bolag har nu inhandlats, det blev ett försiktigt första köp av Castellum till en kurs av 108,50 kr, antalet aktier som köptes var 139 st. Det finns utrymme för betydligt fler i detta fina bolag med en hyfsat direktavkastning på dryga 3,9 %, som jag tror kan öka under många år framöver.