måndag 26 augusti 2013

Amorterat 26 500 Kr



Då var första veckan avklarad efter semestern, det kändes verkligen att man hade varit långledig. Kan ej komma ihåg när jag var så här utvilad efter en semester.

Genomförde en extraamortering idag på 26 500 Kr, det betyder att vi har 456 500 Kr kvar på våra lån. Jag är helt på det klara med att vi kommer att uppnå vårt uppsatta mål och spara ihop till resterande skuld t.o.m. Januari 2015. Det kommer bli tajt, men det är verkligen inspirerande med höga mål.

Det är definitivt, betydligt tråkigare att amortera än att ackumulera aktier i fina bolag. Det är något jag har upplevt under denna tid, då jag valde att byta strategi (tillfälligt). Kan tänka mig att det inte är så många som delar min strategi, men den passar mig med familj. Som en klok person (Kalle56) kommenterade på min sida "Min erfarenhet är att det är en stor tillgång att ha en urstark balansräkning när blodet flyter och det regnar manna från himlen, då vågar man på ett annat sätt ta för sig och ösa manna med den stora spaden".

8 kommentarer:

  1. Tycker du gör en klok satsning. Klart att det finns en större uppsida samt mer spänning i aktier och värdepapper kontra amortering men samtidigt är det också skönt att sova gott om natten och veta att man inte har spekulerat med pengar som annars skulle kunna göra en helt eller åtminstone delvis skuldfri.
    Har själv tämligen svårt med "risk", som aktier innebär och har därför de två sista åren amorterat som bara den - för att få ned huslånet från en miljon till 825 000 och jag är så otroligt stolt och lättad över detta. Samtidigt som jag har gjort detta så har jag kanske investerat i sammanlagt aktier/fonder för cirka 10 000, och visst - jag har bevittnat en fin börsuppgång från sidan, så är det, men det gör mig inte så mycket. PPM- och IPS-fonderna har gått upp iaf och jag vet med mig nu att när räntan så sakteliga vänder uppåt så kommer det att vara skönt att ha amorteringarna bakom sig. Mitt mål är kanske inte att uppnå 100% skuldfrihet inom kort men jag tycker det är skönt att veta att våra utgifter varje månad minskar i takt med att vi amorterar och det är en lika stor känsla av rikedom och frihet som att ha flera hundra tusen i aktier (tycker jag).
    So, keep up the good work! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Amortering känns som rätt beslut. Å andra sidan är jag inte av uppfattningen att äga fina bolag skulle vara spekulation långsiktigt. Håller med om att det är en underbar trygghet att ha låga lån och en trygghet vid om någon t.ex skulle bli arbetslös.

      Lycka till med amorteringarna :)

      Radera
  2. Att fördela delar av inkomsten till en bra balans mellan amortering och sparande för framtida (aktie-) köp är en klassisk fråga.
    Jag tycker nog att man skall följa sina egna tankar och göra det som för tillfället känns bäst, dock utan att helt släppa greppet om någon del.
    Det är också lite av att känna frihet idag mot att få utdelningar i framtiden. Båda är lika viktigt så det gäller att variera över tiden.
    Och naturligtvis att ha ett tillräckligt kapital "när börsen går ner och bra bolag blir billiga"
    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Hade fortsatt att köpa aktier vid en lägre värdering av bolagen på min bevakningslista, men det är svårt nu med nuvarande värderingar. Känns bäst att amortera för stunden, med tanke på att vi snart kommer att bli skuldfria. Vidare kan det vara gott och ha lite kapital om börsen skulle bli på dåligt humör i framtiden.

      Radera
  3. Det är ju jättebra! Ett steg närmare skuldfri.

    Kämpa på framöver med amorteringarna!

    SvaraRadera
  4. Hej hej.
    Kikar in, kika gärna tillbaka ��

    Www.frugaltimez.bloggplatsen.se

    SvaraRadera