lördag 18 april 2020

Månadsrapport mars



Idag är det dags att publicera en aningen sen månadsrapport för mars månad. Börsen åkte på en rejäl smäll och gick ner en del. Jag passade på att handla in lite aktier för ca 600 000 kronor på botten, men det kan säkerligen gå ner lite till på sikt. Jag har m.a.o. ingen aning.

Har en hel del torrt krut kvar ifall marknaden skulle vika ner ytterligare, känns inte direkt positivt med massarbetslöshet som stundar både i Sverige samt i övriga världen. Däremot kan det dyka upp fina köplägen framöver för den som har lite pengar vid sidlinjen.

Mitt egna kapital backade denna månaden som för de flesta andra, men har klarat mig riktigt bra under det första kvartalet, där jag endast är back femsiffrigt. Jag hann med en resa ner till Spanien innan reseförbudet slog till, men får garanterat ställa in nästa resa som var tänkt i början av juni. Har en förhoppning om att komma ner i mitten av juli och tillbringa fyra veckor under min sommarsemester, vi får se helt enkelt.

Månadsparandet var ingen höjdare under mars, men det blev i.a.f. 26 000 kronor in på sparkontot samt som brukligt dryga 14 000 kronor in på löneväxlingskontot för köp av fonder. Det blev även en del utdelningar, men lär inte bli någon bra år, då de flesta bolag är rätt så restrektiva med att dela ut pengar till aktieägarna under denna Coronakris.

Annars är det hemmaarbete för min del samt min bättre hälft. Känns aningen segt och börjar bli rätt trött på att vara hemma, men detta virus är inget att leka med, speciellt inte för våra föräldrar.

12 kommentarer:

  1. Roligt att få levnadstecken från dig, kära vän. Har reflekterat mycket kring hur det har varit för er iom. er bostad i Spanien.

    Att shoppa för 600 000 kr låter intressant. Antar att du återkommer om vissa av de bolag som du valde?

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej bäste Sofokles och tack detsamma. Först måste jag berätta att jag beställt hem din bok för ett par veckor sedan och skall sätta tänderna i den snarast. Ser fram emot det.

      Ja, vi får hoppas att det återgår till det normala inom en snar framtid både i Sverige, Spanien och i resen av världen. När det gäller aktieköp har det blivit köp i Investor, Latour, Castellum, Sampo samt en del andra bolag.

      Ha en riktigt go helg!
      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
    2. Vad roligt att höra! Om du vill, kan och orkar - skriva gärna en recension om vad du tycker om boken.
      Ingen som helst press e.d.

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
    3. Jag skall försöka finna lite tid till det vid tillfälle.
      Ha en go kväll.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  2. 26tkr sparnetto är mer än snittbruttolönen i Sverige så det är löjligt att låta besviken över ett litet sparande.

    ”Lite aktier” för 600tkr -

    På engelska kallas det ”humble brag”.
    Lönnskryt kanske vi kan kalla det på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett humble brag, men det är ju hans egen blogg så vi kan väl knappast lasta honom för hur han presenterar sig på hemmaplan.

      Radera
    2. Hej Anonym,

      Jag antar att du inte följt eller läst min blogg tidigare. Vi har haft som en ambition att lägga undan 35 000 kr i månaden under år 2020, därav min besvikelse att underprestera och jag är väldigt tävlingsinriktad av mig. Jag är väldigt ödmjuk inför att vår arbetssituation kan förändras väldigt fort, samtidigt kommer jag inte be om ursäkt för det eller be vår arbetsgivare sänka lönen för mig eller min bättre hälft.

      Löneskryt är något jag ogillar, har tidigare skrivit att vi är kraftigt överbetalda väldigt många gånger. Vi har även en del andra uppdrag som ger oss lite extra lön. På svenska även kallat extraarbete.

      När det kommer till snittlön i Sverige har du fel, den är betydligt högre än 26 000 kronor. Gällande det större köpet av aktier får du gärna gå igenom de tidigare inläggen under året, så får du nog ihop sammanhanget lite bättre 😊

      He en riktigt bra dag.
      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  3. Hej Hjälteräven,

    Du har en viss poäng. Förutom att det är någon "humble brag"😉. Se även ovan kommentar.
    He en fantastiskt bra helg.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera
  4. Hej Grazing Lady,

    Kul med en uppdatering! Jag läste just dina investeringskriterier från december 2012 och tycker de verkar kloka samt i linje med hur du har agerat under våren. Även jag har försökt handla på botten, men tyvärr utan att ha en kassa (så det blev lån) och tyvärr delvis i utdelande bolag som inte hängt med i uppgången (särskilt Intrum) samt ett bolag som närmast helt kollapsat (Norwegian). Men sammantaget har jag väl ändå gjort 40 tkr i vinst på köpen än så länge så jag ska inte klaga, dessutom finns det väl chans att Intrum visar sig bli ett bra riktigt köp på längre sikt.

    Vi har också ett hus på spanska Costa Blanca och har en resa ned bokad med Norwegian i juli. Bara hålla tummarna för att Norwegian inte går i konkurs eller ställer in flyget och att Spanien släpper in oss. Synd om vi skulle gå miste om strandpromenader, Gin och Tonic på terrassen och sköna kvällsdopp i poolen.

    Ha det bra och lycka till med sparandet och sommarens Spanienresa!

    Vänliga hälsningar,

    Slumpvandraren
    http://www.slumpvandraren.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slumpvandraren,

      Tackar. Grattis till en fin uppgång. Ja, Intrum har tagit en hel del stryk de senaste månaderna. Antingen är den gravt undervärderad, men jag hade för mig att de har skippat vinstmålsättningen de hade tidigare samt att de har en del exponering mot Italien som har det minst sagt tufft nu. Är även hårt blankad, men det kan slå åt bägge håll.

      Vi får hålla tummarna för både Norwegian samt att de öppnar upp till sommarn, den där GT'n på terassen går inte av för hackor 😊 Kul att ni har ett hus på Costa Blanca, bor ni söder eller norr om Alicante? Skall kika in på Er blogg.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
    2. Ja, svårt att säga hur Intrum kommer att klara sig. De har omfattande verksamhet både i Italien och Spanien. Jag handlade på nyheten att de återköpte aktier men tyvärr några dagar för tidigt. Tror jag har ett GAV på 138 kronor (ungefär dagens kurs) medan aktien bottnade strax under hundralappen. Vi får se när rapporten kommer.

      Vi har huset söder om Alicante i ett område med många svenskar. Det är ett radhus med gemensam pool ca tio minuter till fots från stranden. Bara hoppas att vi får återse det snart 😊.

      Radera