torsdag 21 juni 2018

Lönesamtal - Inte så pjåkigt



Jag hade ett samtal med min chef, för en tid sedan vilket resulterade i ca 8 % löneförhöjning. Det är en helt galen ökning jag har haft de senaste åren. Det känns som detta var den sista chansen jag hade och trycka till rejält, baserat på ett riktigt bra prestation 2017-2018.

Nu är jag uppe på en bra nivå, där jag är relativt säker på att kommande år inte kommer att resultera i mycket mer än den traditionella 2 till 3 procentiga höjningen. Har nog aldrig haft en liknande förhandling tidigare, där jag fick medhåll på samtliga punkter, gällande argument för en stor årlig löneförhöjning.

Som tidigare kommunicerat, så tycker jag naturligtvis inte att jag är värd dessa summor, men det gäller och hålla masken...

4 kommentarer:

  1. Grattis, nu vill vi såklart veta hur stor löneökningen blev i reda kronor och ören ;) Själv hade jag full pott på alla punkter, men fick 900 kr med motiveringen "du ligger över medel". När jag frågade vad jag kan göra för att höja lönen mer, säg 2000 kr fick jag svaret "ingenting, du ligger redan på topp". Problemet är de timpriser som vårat företag tar ut till kund. Höjs min lön mer går företaget back.

    SvaraRadera
  2. Tack Snålgrisen. Det blev ett antal tusenlappar extra, vilket är kul. Tråkigt för er att ni inte kan få upp lönen mer, då ni verkligen har presterat. Ni kanske skall kika på att byta företag?

    Mvh
    GL

    SvaraRadera
  3. Grattis till ökningen! Även om man inte själv tycker att man är värd ökningen så kan man ju alltid tänka på att man inte skulle vara anställd om arbetsgivaren betalar mer än man genererar till företaget, det skulle ju inte funka att driva företag då.

    SvaraRadera
  4. Tackar. Du har naturligtvis helt rätt i det du säger. Jag har ökat min lön de senaste åren med en makalös takt, vilket gör att man blir väldigt ödmjuk.

    Mvh
    GL

    SvaraRadera