onsdag 17 juli 2019

Förmögenhet inklusive pension



Gjorde en snabb uträkning på hur våra totala tillgångar ser ut. Det är inget som jag fäster någon större vikt vid, men det är en kul övning och ta med i beräkningarna den dagen det är dags lämna den fasta anställningen. Detta då jag aldrig har räknat med pensionen i mina tillgångar.

Nedan kan man se hur det ser ut då samtliga tillgångar är samlade samt hur hårt belånade de är. Aktierna är en nettotillgång, även fastigheterna är en nettotillgång (har tagit bort vinstskatt samt ev mäklararvoden). Dock så är pensionen en bruttotillgång, för jag har egentligen ingen aning om hur stor skatten blir vid pension. Vid detta senario är belåningen på 18,71 % (lån på min svenska fastighet, i övrigt inga lån)


På bilden nedan redovisar jag nettotillgångar, d.v.s. samtliga skatter är dragna (gällande pensionen har jag räknat med en skatt på 30 %). Skulle jag till exempel flytta till ett annat land när jag fyller 55 år, skulle kalkylen se annorlunda ut. Vid detta scenario skulle jag hamna på en belåning motsvarande 21,30 %


M.a.o så är vår privata aktiedel inte särskilt hög i varken det första fallet eller i det senare. Det gäller att släppa handbromsen och öka på den blå tårtbiten. Ge det 7 år till så kommer aktiedelen vara absolut störst. Vi har ingen panik eller brådska, utan det gäller och leva livet under tiden.

Det skall även tilläggas att både jag och min bättre hälft har en ITP2 pension som är förmånsbestämd och den delen är inte helt lätt att räkna ut. Det jag vet är att den kommer att ge många tusenlappar i månaden. ITP2 är inte med i ovan tillgångsberäkningar. Avsättningarna är 10 % på lönedelar upp till 40 000 kr samt 65 % på lönedelar överstigande detta belopp.

Nej, nu är det dags att gå ner till bubbelpolen med familjen och ta sig något gott och dricka.

4 kommentarer:

  1. Mycket pengar nerplöjda i fastigheter. Så ser det nog ut för de flesta. Våra fastigheter är värderade till 500" + 3250", medan altier + likvid är ca 2700".

    Låter mysigt med bubbelpool, det har vi länge funderat på. Vad är det för modell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det när vi har ett hus i Sverige samt i Spanien. Vi hade garanterat kunna maximera vårt egna kapital på ett betydligt mer lönsamt sätt om vi hade velat. Vi väljer livskvalitet helt enkelt...

      Om jag skall vara helt ärlig har jag inte en susning vilken modell det är på bubbelpoolen. Det gör sitt jobb och lite till :)

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. "Mycket pengar fastigheter",är inte en normal situation för de flesta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt ingen uppfattning om. Kan tänka mig att många har bundit stort kapital i storstäderna, medans det ser lite annorlunda ut i de mindre städerna.

      Mvh
      /GL

      Radera