måndag 22 juli 2019

Varför avundsjuka när man kan finna inspiration hos de bästa?



Ibland förundras jag över en del människor. En mycket liten klick försöker ej ta lärdom av sina misstag eller söker lösningar som kan göra att de kan leva ett betydligt bättre liv ekonomiskt som ett exempel. Ett annat kan vara att de fullkomligen ruttnar på jobbet varje dag och vantrivs, varför då inte försöka förbättra sin dagliga situation och söka sig till något bättre? I vissa fall när man t.ex. bor på en mindre ort med begränsat med arbetstillfällen, kan det vara svårare, men långt ifrån omöjligt.

Jag själv har arbetat hårt under hela mitt liv, detsamma med min bättre hälft. I min ungdom började jag på arbeta hos en arbetsgivare samt inom ett yrkesval som jag inte trivdes på. Då bet jag ihop under något år innan jag riktigt hade tänkt igenom vad jag ville göra. Hade ett extraknäck som elitspelare inom en idrott. Dagen såg ut enligt följande: Upp 05:30, frukost och iväg till jobbet. Slutade runt 16:00 och iväg för 2-3 timmars träning. Åter hemma i lägenheten omkring 21:00. Så såg det ut 5 dagar i veckan. På helgen var det en match (spelade i de flesta regioner inom Sverige).

Bestämde mig för att inleda en ny karriär inom... , efter att ha läst ett par år med en inriktning inom detta yrke. Gjorde det som krävdes för en förändring, då jag visste att jag inte skulle klara av att jobba vidare till 65 år med mitt ursprungliga yrkesval.

Sedan har jag bytt yrke återigen, det gjordes genom mitt kontaktnät, då de trodde att jag skulle passa bra för denna roll. Där erhöll jag ett arbete där jag arbetat under de sanaste 15 åren. Lärde mig tidigt att ta lärdom av de bästa, för att dels lära mig yrket så bra som möjligt samt för att det skulle ge mig en bra förhandlingssituation inför kommande löneförhandlingar. M.a.o. inget direkt glidarliv, utan så det ser ut för de flesta yrkesverksamma.

Sent i livet (början av 30-årsåldern) var det dags att ta tag i min och familjens ekonomi. Jag sökte på nätet och letade upp de mest inspirerande och bästa personerna, vilken investeringsstil som skulle passa mig, gjorde upp planer för att spara undan pengar för att investera, när jag skulle vara i mål rent ekonomiskt. Gick igenom samtliga abonnemang mm. Vid den tidpunkten fanns det inte så värst många bloggare. Såg att Ägamintid sparade undan 30-35 000 kronor och min första tanke var att honom skall jag överträffa när det kommer till sparande...

Vad jag egentligen vill säga är att sluta aldrig drömma, men om man inte har ett jävlar anamma samt en vilja av stål så är det lätt att det slutar vid en dröm. Håll inte på att skjuta upp saker, ta tag i det direkt och börja investera. Sluta upp med ursäkter och vara avundsjuka på andra människor, hur svårt det än kan verka, oavsett lön, bit ihop och försök i sådana fall utöka era inkomster. 97 % av alla som arbetar i Sverige kan spara undan minst 10 % av sin nettolön om de har viljan. Det är min bestämda uppfattning. Det kan innebära en bra grundplåt samt en förstärkt pension, bara man börjar i hyfsad tid och inte när man är 63 år.



10 kommentarer:

  1. Så sant! Funderade ungefär i samma banor idag. Man måste våga förändra och ta ansvar för sitt eget liv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise, Kul att vi delar ovan uppfattning. Förändring är bra och nödvändigt emellanåt.

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. Det är lite lustigt när man läser på nätet. tror det var länsförsäkringar som hade en annons ute om att spara. Vilka kommentarer ! " hån mot alla fattiga " typ. Jag är inne på samma linje...man behöver inte " unna sig "allt och jämt. Det går att leva som en fattig student ( alltså inte för att de är såå hemskt fattiga ) under en period..eller länge och spara. Man kan låtsas att man är pensionär och får ut 60 % av sin inkomst. De andra 40 existerar inte utan sätts undan. Tror att det snabbt kan bli en bra slant. Hade en diskussion med en företrädare för pensionärer. De skrev något om mobiltelefoner. det verkade tydligen vara en mänsklig rättighet att ha en ny mobiltelefon. Eh...jag menar att om jag vill ha en mobil så sparar jag till en , har jag inte råd så köper jag en nokia för 100 kr. Man rättar mun efter matsäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med i det du skriver. Det är framförallt de första åren som det är viktigt att ackumulera undan så stora belopp man bara kan. Efter de 4-5 första åren kan man gå ner i sparande, då har man redan tänkesättet i ryggmärgen. Man skall även ha det gott i livet, det gäller och hitta en balans mellan sparande och utgifter.

      Mvh
      /GL

      Radera
  3. Bra och inspirerande inlägg! Jag håller helt med, man kan komma (i stort sett) hur långt som helst med ett stort driv och hårt arbete. Att lära sig av de bästa är ett riktigt bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det TDS. Ser att du har ett mycket bra tempo i dina inköp av aktier, kul.

      Mvh
      /GL

      Radera
  4. "Don`t be a follower in life, be a student!". Det är sannolikt här många av oss går vilse. Tänkvärt inlägg Grazing Lady.

    Mvh,

    Atlas

    SvaraRadera
  5. Tack Atlas, Kul att du gillade inlägget.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Hej Anonym, kul att ni gillade inlägget.

      Mvh
      /GL

      Radera