tisdag 17 mars 2020

Adderar två nya bolag till min portfölj samt en påfyllning av Castellum



Idag fortsatte jag att spendera mina kontanter på väldigt trevliga bolag enligt nedan. Det innebär att jag har köpt motsvarande 1/3 av min befintliga likvider. Sist vi såg Sampo på 21,60 € var 2012, ser det som ett ypperligt tillfälle att köpa in en större post. Det är tillfällen som dessa det gäller att passa på att handla in det bolag man verkligen gillar, det mesta är på REA nu, även många av de finaste bolagen.

När det kommer till Investor A (drygt 500 st aktier) och Castellum (1 500 st aktier) är det färdigköpt. Nu fokuserar jag på andra bolag samt att fylla på de befintliga. Apple samt McDonald's börjar komma ner på intressanta nivåer, men jag inväntar förhoppningsvis lite lägre priser. Det gör dock inte dollarn, tyvärr utan den stiger kraftigt mot SEK.


8 kommentarer:

  1. Hej Grazing!

    Fråga 1: Vad är dina tankar om EPR Properties och Realty Income? EPR Properties har en sjuk direktavkastning på nästan 19% och är hyresvärdar för upplevelser såsom biografer, nöjesparker, osv. Jag tror att det är framtiden. Hur ser du på det? Även om de sänker utdelningen är den fortfarande enorm!

    Fråga 2:
    Hur stor del i % anser du att Castellum, Investor, Fortum, Sampo osv. kan ta i portföljen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Spargrisen,

      Angående EPR har jag ingen uppfattning, då jag ej följer bolaget. Realty Income har jag tyckt varit för dyr sist jag tittade. Den bör komma ner en bra bit till för att jag skall vara intresserad. Jag hade inte stirrat mig blint på utdelningen, 18 % låter galet mycket...

      Ser själv ej till %, utan ett inköpsvärde på runt 200 000 kronor i ett kärninnehav är vad jag brukar ligga på. Jag har ingen åsikt i frågan, utan var och en får följa sin egen strategi.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
    2. Hej! Tack för svar. Gillar din strategi. MCD ligger ju över 3,5% I DA, attraktivt i mina ögon. Vad är ditt önskepris på MCD?

      Radera
    3. Jag vill att de skall ner en liten bit till innan jag slår till. Dollarn är inte billig nu...

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
    4. EPR ger nu 23% DA, helt galet. Förstår inte varför detta inte kan vara en långsiktig placering. De är hyresvärdar åt nöjesfastigheter men framtiden är ju just upplevelser och inte materiella ting.

      Radera
    5. Det låter som en riktig varningsklocka i mina ögon. Är inte intresserad av detta papper. Finns många andra fantastiska bolag som är billiga nu med bra balansräkningar. Med det sagt, kan jag absolut inget om EPR.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  2. Hej Grazing!

    Hur ser du på EPR Properties och Realty Income i dagsläget? Börjar klia i köpfingrarna!

    Hur stor del av portföljen anser du att Castellum, Investor, Fortum, Sampo, m.m. kan ta? Är själv sugen på att utöka dessa!

    Tack för en grym blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tack, det var snällt sagt.

    Misstänker att ni och Spargrisen är en och samma person.
    Om inte, se gärna ovan kommentar :)

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera