tisdag 10 mars 2020

Lugn och fin Mats Waltin




Jag skall villigt erkänna att det har kliat rejält i köpfingret under gårdagen. Men skall man vara ärlig så är det inte direkt rea på många av de fina bolag jag vill köpa. Exempelvis Investor kring 460 kr, Skanska runt 190 kr, Lvmh 340 €, Latour 140 kr mm. Det är inte så att man slänger sig på köpknappen.

Dock så finns det en del bolag som har kommit ner rejält som jag vill köpa in, men billigt kan bli billigare. Jag har lovat mig själv att avvakta ytterligare och se hur utvecklingen kring Coranaviruset utvecklas. Rapporterna lär inte bli någon höjdare för många av bolagen.

Naturligtvis så kommer det att vända upp när det är under kontroll, frågan är när. Jag finner ingen vinning att chansa på att köpa redan nu, utan jag tror att det kan gå ner ytterligare. Då har jag 1,4 miljoner i likvider som väntar på att entra marknaden.  Detta då jag har tagit tillbaka en del av det jag amorterade på vårt bolån tillsammans med likvider jag har på mitt aktiekonto. Vi får helt enkelt se om jag har rätt.

Jag har upprättat en gottepåse med fantastiska bolag i ett Excelark som jag kommer att köpa vid ytterligare nedgång, har jag rätt så kan det bli riktigt bra på sikt. Har jag fel så är det inte hela världen.

10 kommentarer:

  1. Hej! Kan du dela med dig av din lista?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det skall jag göra vid tillfälle, fullt upp med att fundera på storleken samt vilka bolag jag skall köpa (börjar med ett 20-tal) och till vilket pris jag skall köpa in dem till.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  2. Hej! Kan du dela med dig av din lista?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det skall jag göra vid tillfälle, fullt upp med att fundera på storleken samt vilka bolag jag skall köpa (börjar med ett 20-tal) och till vilket pris jag skall köpa in dem till.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  3. Vill du handla på rea så är det nog oljebolagen du skall shoppa nu, men det känns lite väl risky kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har rasat som allt annat. Men jag kikar på andra bolag som börjar komma ner i pris rejält efter dagens makalösa nedgång :)

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  4. En skärmdump över det excelarket hade varit trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer, se gärna ovan kommentar :)

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  5. Hej GL och tack för detta inlägg!

    Även jag har en köplista och kommer snart att börja exekvera om det fortsätter ned.
    Skulle önska komma i kontakt med dig ang. min bok och tidigare nämnda releasefest.
    Har du möjlighet att skicka ett mail till mig?
    don.crisse@gmail.com

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
  6. Hej Sofokles,

    Jag kontaktar dig via mail imorgon (grazinglady@gmail.com) :)
    Ha en go kväll.

    Med vänlig hälsning,
    /GL

    SvaraRadera