fredag 27 november 2020

Månadsrapport november

 


En knapp månad till Jul och veckorna försvinner i ett vansinnigt tempo. Det ser ut som att det blir till att fira Julen på hemmaplan i år, den första på åtminstone 10 år. Det skulle med normala förutsättningar vara riktigt trevligt, men som bekant har vi en Corona-pandemi. Vi får helt boka om vår resa och styra om den till antingen sportlovet eller till sommaren.

Känner att min energi för att skriva på denna blogg inte är på topp (har inte varit de senaste åren), men jag kämpar på och försöker dokumentera min resa så gott det går när jag finner en gnutta inspiration.

Nu till vår ekonomi och där finns inget att gnälla om, utan snarare tvärtom. Vi lyckades öka det egna kapitalet med helt acceptabla 375 000 kronor en enskild månad. skämt åsido vi är supernöjda! 

Vi har gjort lite transaktioner under denna månad. HM fick lämna efter att kursen har touchat 186 kronor, det gick lite väl fort och jag anser inte att det finns så mycket uppsida i aktien för tillfället. Vi gjorde en mycket fin vinst på ett par månadslöner. Vidare sålde vi även samtliga aktier i Telia efter en snabb uppgång på, 20 %, den summan vände vi och ökade på i vårt innehav i Evolution Gaming när den fortfarande harvade vid 640 kr. Sista transaktionen var att vi sålde av 2 000 aktier i SHB runt 87 kr efter att tankat alldeles för mycket aktier under tiden de hade mycket negativa nyheter som sköt aktien i sank. Vi har kvar 4 000 st SHB och de är inte till salu vid nuvarande kurs.

Månadssparandet var inte mer än ok med tanke på att vi fick finfina inkomster under november månad. Sparkvoten hamnade på dryga 56 % och det är mer än snittet för året som ligger på 43 %. Nedan finner ni summorna för månaden.

Aktiesparande: 45 000 kronor
Löneväxling: 19 461 kronor
Övrig tjänstepensionsavsättning: 24 116 kronor

Om man ponerar 30 % skatt på löneväxling samt 30 % skatt på övrig tjänstepension får man fram ett nettosparande på 75 503 kronor. Ibland kan man känna sig som att det lönar sig att arbeta, inte alltid dock. För min familjs del handlar det om att skatteplanera och inte ge "svetsaren" för mycket pengar som han kan ge bort på en massa sk..Hade jag vetat att skattepengarna var öronmärkta till något bra hade jag gladeligen betalat några fler kronor i skatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar