lördag 13 december 2014

Inköp Statoil



Ett nytt inköp gjordes i veckan, denna gång blev det Statoil's tur att leta sig in i portföljen. 152 st aktier inhandlades till ett pris av 123,60 NOK, den norska kronan kostade 1,05. Oljebolagen är riktigt pressade för tillfället och förmodligen är inte detta botten, fortsätter de ner köper jag fler aktier. Jag kan bara hoppas att bolag som Bp, BHP Billiton, Statoil, Exxon, Chevron fortsätter ner en bit till så att jag hinner köpa på mig rejält med aktier.

8 kommentarer:

  1. Tjena,
    Jag har börjat köpa Statoil också. Ett fint bolag med tillfälliga (hoppas jag) problem. Vi håller tummarna att vi får möjlighet att köpa mer billigare och sedan en fin kursresa uppåt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petrusko,

      Ja, Statoil är ett mycket fint bolag. Jag ackumulerar gärna aktier i detta bolag i lugn och ro, då får oljepriset befinna sig på nuvarande nivåer eller t.o.m. på lägre nivåer. Under tiden jag handlar billigt får man fina utdelningar. Jag har ingen brådska...

      Mvh

      Radera
  2. Instämmer med er båda två. Tror dock att det kan ta rätt lång tid innan marknaden återhämtat sig. 3-5 år?

    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej L,

      Mycket möjligt att det kan ta tid, det får det gärna göra. Jag är intresserad av ett antal bolag inom sektorn, då vill jag gärna ha tid på mig och kunna handla billigt.

      Mvh

      Radera
  3. I saw a lot of "hope"s here. Have you ever thought if oil price will never recover? The US shale gas project has just started which will create a negative impact for oil prices. In that case these will be permanent issues for Statoil. The falling NOK currency is not enough to offset falling oil price.

    Remember, a falling share price is not a good reason to justify a purchase no matter how cheap the company is.

    SvaraRadera
  4. Hej Jussi,

    Jag delar inte din uppfattning om att oljepriset aldrig kommer tillbaka till tidigare nivåer. Det finns inga "hope's" här från min sida. När det gäller valutor så är jag inte rätt "man" till och svara på hur NOK eller USD kommer utvecklas i framtiden, valutor brukar jämna ut sig över tid.

    "Remember, a falling share price is not a good reason to justify a purchase no matter how cheap the company is" Jo, det förstår jag väl att det är på det viset, men i detta fallet tycker jag att priset på aktien i Statoil är väldigt attraktivt.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jussi, jag ser att Statoil är ett av ert största innehav, varför gjorde du en investering i bolaget om du tror att oljepriset aldrig kommer att komma tillbaka till tidigare nivåer.

      Med vänlig hälsning,

      Med vänlig hälsning,

      Radera
    2. I have recently sold all my Statoil shares and bought Kongsberg Gruppen instead which is not directly dealing with oil prices (even though almost half of the revenues are generated from oil+offshore business):
      http://myroadtohalfamillion.blogspot.fi/2014/11/net-worth-and-cash-flow-update_30.html

      and here is minor reasoning why I sold it:
      http://myroadtohalfamillion.blogspot.fi/2014/11/statoil.html

      Radera