onsdag 26 augusti 2015

Nytt inköp i Kinder Morgan



Efter en del velande fram och tillbaka fastnade jag till slut för Kinder Morgan, det fylldes på med 100 st nya aktier som köptes in för 29,99 USD, dollarn kostade 8,46. Det totala innehavet är nu 400 st, kanske på gränsen till att vara för stort, men som jag påpekat tidigare är det ett väldigt fint bolag. Nu kommer det inte att ske några fler köp i KM under några som helst omständigheter.

I Fredags avyttrades mitt hela innehav i Bonheur, 1 200 st såldes för 63 NOK, norska kronan kostade 1,04. Jag resonerade som så att vi uppsidan under rådande klimat kommer att vänta på sig i Bonheur, och såg bättre investeringsmöjligheter i andra bolag (ingen kassa). Dock kommer jag med stor sannolikhet att återkomma som aktieägare i framtiden, men tror inte att man behöver ha någon brådska att komma in i konglomeratet även om aktien känns köpvärd.

Mitt aktieinnehav är inte tillräckligt stort ännu för att ha en kassa, utan pengarna får jobba (återinvestera utdelningarna). När väl innehavet överstiger en miljon känns det som att jag kan börja fundera på att ha en del pengar ca 15-25 % vid sidan av börsen som jag kan använda när det uppstår köplägen. Det är alltid svårt de här med likvider, man vill ju ha lite torrt krut kvar. Jag får helt enkelt vänta något år...

2 kommentarer:

  1. KMI har en fin hög utdelning och kommunicerad framtida utdelning. Själv hoppade jag av tåget för ett år sedan. Största anledningen är att det är allt för komplicerat att förstå deras redovisning (och därmed fatta beslut angående deras performance) samt deras abnorma skuldsättning de har byggt upp. Har scannat x-antal artiklar senaste halvåret angående deras redovisning av kassaflöden och det är olika slutsatser från olika håll om huruvida man lånar pengar för att täcka sin utdelning. Skulle nog rekommendera att inte stoppa så pass stor andel i KMI då kvaliten på kassaflöden är ett frågetecken, finns risker för att man inte kommer höja de utlovade 10% framöver och då kommer den gå ner rejält, i all välmening. MVH P

    SvaraRadera
  2. Hej P,

    Jag är väldigt bekväm med min position i detta fantastiska bolag. Intressant input från din sida, men jag håller inte med dig i din analys. Det betyder inte att jag har rätt, men min övertygelse är en helt annan än din. Jag kommer förmodligen att behålla min position under fler årtionden och erhålla exeptionella utdelningar över tid.

    En purfärsk länk kan vara exempelvis vara den här http://investorplace.com/2015/08/kmi-stock-kinder-morgan-tk/#.VeDHMMReCrV

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera