torsdag 16 maj 2019

Nytt inköp och löneförhandling



Trots att jag var nöjd med storleken på mitt innehav i Kindred, kunde jag inte motstå och öka på med en "sista" post på 500 st aktier. Priset var alldeles för aptitligt för min del, men nu får det vara bra. Mitt innehav är i skrivande stund 2 000 st aktier.

Tidigare i månaden har jag hunnit med en löneförhandling med min arbetsgivare. Hade en liten förhoppning om att få lite extra, trots de senaste årens vidlyftiga höjningar av min lön. För jag har fortsatt presterat bäst i vår grupp sett till resultat (ligger förmodligen mycket tur bakom). Sett till potten var det inte mycket till procentuell höjning som skulle delas ut, dock lyckades jag få till en större höjning som till slut landade på 3,5 %.

Då jag nu har en alldeles för hög lön och är fruktansvärt överbetald, så tror jag att chanserna till en större löneförhöjning framöver är förbi. Utan nu kan jag förväntas få en höjning runt inflationen på 2 %. För min del så får jag inte ut så mycket mer i nettolön, utan jag fortsätter att löneväxla undan så mycket jag får för företaget. Löneväxling passar mig som hand i handsken, då min framtida tjänstepension kommer att beskattas med runt 30 % istf som nu 53-58 %, samt att ränta-på-ränta effekten baseras på bruttolön. Det är en sk no-brainer för min del, det gäller även min bättre hälft.

19 kommentarer:

  1. Skulle vara spännande att se en uträkning som visar på vinsten med ränta på ränta i brutto- och nettofallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag skulle redovisa en uträkning i ett separat inlägg på bloggen, när jag får lite tid över :)

      Mvh
      /GL

      Radera
  2. Är ett nollsummespel, det är svårt att vinna något annat än att pengarna skyddas från omedelbar konsumtion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bilmekar'n

      Nja, jag tror att du får mata in siffrorna i din snurra en gång till 😉

      Mvh
      /GL

      Radera
  3. Det blir väl ingen skillnad alls mellan brutto och nettofallet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Det blir en väsentlig skillnad kan jag meddela. Prova att skicka in dina siffror i din snurra en gång till, det är möjligt att du har skrivit fel :)

      Mvh
      /GL

      Radera
    2. Hej igen.

      Säg att vi startar med 10 000kr. Årlig avkastning 10%. Skatt 50%. Det blir ingen skillnad i utfall om vi bränner av skatten år 0 eller år 10. Det blir bara skillnad om skatten år 10 skulle vara lägre än vad den var år 0.

      Med vänlig hälsning,
      Mikel

      Radera
    3. Ponera att du löneväxlar 10 000 kr per månad och dessutom får 6 % ytterligare av arbetsgivaren, d.v.s. 10 600 kr. Förväntar du detta bruttokapital med en viss procentsats så är det självklart att det blir ett betydligt större belopp än följande senario:

      10 000 kr minus säg 55 % (min skatt jag får betala om jag inte skulle ha löneväxlat) det blir ett nettobelopp om 4 500 kr. Detta belopp som jag skall förränta kan naturligtvis aldrig komma ikapp bruttobeloppet som började på 10 600 kr. Det skall naturligtvis betalas ca 30 % skatt på bruttobeloppet. Men grejen är ju att man förräntar bruttopengar (10,6k) ist för nettopengar (4,5k). Det med ränta-på-ränta...

      Mvh
      /GL

      Radera
    4. Därav en sk no-brainer :)

      Mvh
      /GL

      Radera
    5. Hej igen,

      Jag löneväxlar själv med ungefär samma förutsättningar och får också in 6% extra varje månad från arbetsgivaren. Vilken skattesats som kommer att gälla den dagen de pengarna skall plockas ut och därmed beskattas det vi inte. Antar vi dock att skatten blir lika då som nu och jag får betala 55% skatt vid uttaget så har jag "bara" vunnit 6% jämfört med om jag hade förvaltat redan beskattade pengar. Om man vid uttaget har en lägre skattesats så vinner man naturligtvis men det är något helt annat.

      Med vänlig hälsning,
      Mikael

      Radera
    6. Hej igen,

      Om du tar 10 000 x0,45 x1,1 x1,1 x1,1 x1,1 x1,1 så blir det exakt samma sak som om du tar 10 000 x1,1 x1,1 x1,1 x1,1 x1,1 x0,45. Detta för en tänkt avkastning på 10% vardera år i 5 år.

      Skall du betala 55% i skatt spelar det ingen roll om du gör det i början eller slutet av ditt sparande.

      Med vänlig hälsning,
      Mikael

      Radera
    7. Hej Mikael,

      Nu förstår jag ingenting 😊. Varför använder du samma skattesats? Precis som jag skriver i inlägget är ju planen att jag skall betala 30 % i skatt isf 55 %. Om jag skall betala samma skatt finns är det väl ingen idé att löneväxla...

      Mvh
      /GL

      Radera
    8. @anonym. Om jag skulle betala samma skattesats som nu, hade jag inte löneväxlat. Min högst personliga uppfattning anser det vara klokast att investera de pengarna i en egen isk eller kf. Dels kan du använda pengarna när du vill (ej låsta), de kan du inte med en itpk, vidare brukar i vissa fall de flesta ta ut skalavgifter mm. De gäller att vara påläst.

      Själv hade jag tänkt börja ta ut tjänstepensionen vid 55, och tar ut ca 30 000 kr per månad, vilket bör ge en skatt runt 30 %.

      Mvh
      /GL

      Radera
    9. Hej igen,

      Det jag hela tiden menat är din sista mening i ditt inlägg där du skriver "samt att ränta på ränta effekten baseras på bruttolönen" Det är här det inte finns någon effekt. Den enda effekt som kan finnas är om arbetsgivaren skjuter till de extra 6 procenten.

      Med vänlig hälsning,
      Mikael

      Radera
    10. Hej Mikael,

      Vi är inte helt överens, men det är helt ok. Min bestämda uppfattning, är att det är en riktigt bra ide för mig att löneväxla. Jag tror inte att vi kommer något längre i diskussionen :)

      Ha en riktigt bra dag.

      Med vänlig hälsning,
      /GL

      Radera
  4. Skulle vara kul att se hur din portfölj ser ut som helhet med de nya inköpen! Tack för en bra och inspirerande blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var snällt sagt.
      Skall försöka skriva ett inlägg med mitt uppdaterade portföljinnehav.
      Det förändras hela tiden, då jag är på köpsidan av livet, problemet blir att det måste uppdateras och det blir ett problem så länge jag arbetar. Det stavas tid tyvärr 😊

      Mvh
      /GL

      Radera
  5. Skönt att kunna plocka ut till 30 %. Men det bygger på att Maggan och Company inte får till en höjning av åldern när man får börja ta ut TP-slantarna. Jag är faktiskt orolig för den klåfingrighet som råder bland politikerna just nu.

    Det skulle inte förvåna mig om det plötsligt blir ett beslut som låser hela TP till 64 år eller något sådant. Förslaget finns redan i dokument hos regeringens senaste pensionsutredning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Jag förstår din oro, dock är min personliga uppfattning att den är en aning överdriven. Det är en väsentlig skillnad mellan den allmänna pensionen och tjänstepensionen. TP kommer de ej åt lika lätt. Skulle de förändras, så tror jag ej att de skulle kunna ändra ingående avtal.

      Mvh
      /GL

      Radera